De Duitse Bondsregering gaat in haar infrastructuurplanning voor de komende 15 jaar uit van te geringe aannames voor de goederenstromen van en naar de ZARA-havens. Dat zeggen de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), de Duitse Handelskamer voor België en Luxemburg (AHK Debelux) en zeven Duitse Industrie- und Handelskammers (IHK’s) uit het Rijnland. In een gezamenlijke petitie proberen ze de regering op andere gedachten te brengen.
In het nieuw opgestelde Bundesverkehrswegeplan, dat vandaag wordt gepresenteerd, is vastgelegd welke grote Duitse infrastructuurprojecten de komende 15 jaar prioriteit krijgen. Volgens de initiatiefnemers van de petitie, die gezamenlijk ruim 530.000 bedrijven vertegenwoordigen, wordt het belang van goede verbindingen met de havens van Zeebrugge, Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (ZARA) daarbij structureel onderschat. De prognoses voor de zeevaart zouden voor de ZARA-havens niet alleen van een te laag goederenaanbod uitgaan, maar ook van te geringe groeiverwachtingen.
Ongunstiger
“De gebruikte cijfers zorgen ervoor dat de kosten-batenanalyse voor infrastructuurprojecten in het Rijnland, die van essentieel belang zijn voor de verbinding van de ZARA-havens met het Duitse achterland, ongunstiger uitvalt dan op basis van de daadwerkelijke cijfers terecht zou zijn”, zegt DNHK-directeur Günter Gülker.
“Hierdoor zullen deze projecten pas later of in het slechtste geval zelfs helemaal niet worden uitgevoerd.” Volgens hem legt de Duitse overheid de nadruk te veel op de Noord-Duitse zeehavens en hun achterlandverbindingen.
Vaargeul Rijn
De petitie is onder meer aan de Duitse minister van verkeer Alexander Dobrindt en zijn collega Michael Groschek van de deelstaat Noordrijn-Westfalen aangeboden. De initiatiefnemers vorderen dat het grotere goederenaanbod van de ZARA-havens in de zeescheepvaartprognose en de beoordeling van geplande verkeersprojecten wordt meegenomen.
Daarnaast dringen zij aan op de snelle uitvoering van een aantal voor het Rijnland en de ZARA-havens belangrijke verkeersprojecten, waaronder de spoedige aanleg van het derde spoor op het Duitse gedeelte van de Betuweroute, de verbetering van de spoorverbinding Düsseldorf-Eindhoven en de verdieping van de vaargeul in de Rijn tot aan Koblenz naar 2,80 meter.
5 miljard euro voor vaarwegen
Van de 260 miljard euro die de Duitse federale overheid tot 2030 in de verkeersinfrastructuur wil investeren is meer dan de helft (140 miljard) gereserveerd voor onderhoud aan bestaande infrastructuur. Verder is 50 miljard bestemd voor de aanleg en verbreding van wegen. Voor spoorwegprojecten is 34 miljard euro voorzien, voor vaarwegen slechts 5 miljard.