Donderdag 30 april arriveerde de Dockwise Vanguard in Rotterdam voor een bijzondere lading van 60.000 ton. Op 7 mei laadt het schip de Armada Intrepid. Dat vaartuig is 245 meter lang.
Die operatie gebeurt in het Calandkanaal, langs de Rozenburgse Landtong. Naar verwachting vertrekt de Dockwise Vanguard met aan boord de Armada Intrepid enkele dagen later naar de Noordzee.
De Dockwise Vanguard, eigendom van Boskalis, is momenteel het grootste zwareladingschip ter wereld. Het is de eerste keer dat de in 2013 in de vaart genomen gigant een scheepsvormige FPSO (Floating Production Storage and Offloading) vervoert. In de haven van Rotterdam heeft nog nooit een transport van een dergelijk omvang plaatsgevonden.
Keppel Verolme
De Dockwise Vanguard meerde 30 april af in het Calandkanaal. Daar ligt het schip aan de offshore facility (havennummer 5330). Deze ligplaats heeft een waterdiepte van bijna 24 meter en is speciaal ingericht voor offshore-vaartuigen.
In de Botlek ligt bij Keppel Verolme de Armada Intrepid, eigendom van Bumi Armada Offshore. Deze FPSO wordt in dok 7, het mammoetdok van de werf, gereed gemaakt voor het transport. Dat gebeurt onder andere door de onderkant van de Armada Intrepid te egaliseren. Verder installeert Keppel Verolme vier connectiepunten om de FPSO zeevast te kunnen maken op de Dockwise Vanguard.
Op 6 mei zullen vier sleepboten van Boskalis-dochter SMIT de Armada Intrepid naar het Calandkanaal varen. Daar wordt het schip een dag later bij hoog water op de Dockwise Vanguard geladen. Naar verwachting vertrekt de Dockwise Vanguard omstreeks 11 mei naar de Noordzee.