Een koper die graag op de achtergrond blijft. Een werf die daden verkiest boven woorden. Dat is het beeld dat overheerst na de doop van het mts Falcon op donderdag 11 november. Een korte ingetogen plechtigheid, omdat de traditie van de scheepsbouw het voorschrijft.
Het tekent de nuchterheid van de twee betrokken partijen. Die streven naar meer dan alleen een behouden vaart en bescherming van alle opvarenden; ze kiezen voor optimale toekomstbestendigheid. Vandaar de aandrijving met een GP 3512C van 1.520 pk. Stage V-certificaat als nieuwe ondergrens.
Daar bovenop zijn ook de generatorsets voorzien van de nieuwste nabehandelingsmethoden, waarmee in feite sprake is van Stage V Plus. Dit schip is in alle opzichten helemaal klaar voor een schone toekomst.
Compromisloos schoon
De verwijzing naar de betrokken partijen betreft Graven Barge Services uit het Belgische Turnhout, de eigenaar van de splinternieuwe tanker, en Zeeland Maritime Services uit het Zeeuwse Wemeldinge, als innovatieve scheepsbouwer. Twee bedrijven met één gedeelde visie: compromisloos schoon.
Vandaar ook dat de tanker is vernoemd naar de sierlijke roofvogel. “Omdat het schip net zo stijlvol door het water klieft als een valk door de lucht. En”, voegt ZMS-directeur Cees Nobel er onmiddellijk aan toe, “minstens even soepel weet te manoeuvreren door de binnenwateren van Europa.”
Topprestaties
De Falcon is een chemicaliëntanker van het type C met een lengte van 110 meter en een laadcapaciteit van 2.930 kubieke meter. Daarvoor zijn acht separate tanks beschikbaar. Het ontwerp komt van de tekentafel van Rensen-Driessen Shipbuilding en is beter bekend als MoneyMaker 1.2. Het casco werd door Rensen-Driessen Shipbuilding in opdracht gegeven bij scheepswerf Orsova en vervolgens geleverd aan ZMS.
De schipper weet dat hij straks na elke vaart een absoluut minimale ecologische footprint achterlaat. Door nu al ruimschoots te voldoen aan de normering van de toekomst, zijn ook de exploitatiekosten van het schip op de lange termijn beter beheersbaar.
Bovenop de ecologische en economische topprestaties heeft ZMS het comfort aan boord van de tanker weten te optimaliseren. Het schippersgezin en de bemanning hebben in de achterwoning de keuze uit vijf slaapkamers en twee badkamers.
Mooi schip en schoon bovendien