Een workshop op de bijeenkomst van de CBRB-Groep Varende Ondernemers afgelopen donderdag in het ARA-hotel in Zwijndrecht leidde tot een spontane verklaring van de drie grootste organisaties in de binnenvaart dat de wil om samen te werken ‘van binnenuit komt’. Er werd gesproken over ‘bruggen bouwen’ en de juiste intenties.
Het CBRB had de workshop ‘De 7 eigenschappen van Professioneel Ondernemerschap’, georganiseerd voor de Groep Varende Ondernemers. Alexandra van ’t Geloof, die de workshop verzorgde, besloot de bijeenkomst met een verzoek aan de aanwezige ondernemers om op te schrijven met wie zij dit jaar nauwer willen gaan samenwerken. Binnenvaartondernemer Jan de Jonge vroeg zich hardop af waarom het CBRB niet meer met Kantoor Binnenvaart zou willen samenwerken dit jaar. Hij wierp daarmee een knuppel in het hoenderhok, bijgevallen door voormalig EBU-voorzitter Rinus de Korte: “Je kan alleen samenwerken als je ergens in kunt geloven.”
Weerbarstig
Adjunct-directeur Jan Vogelaar van het CBRB bleef nuchter: “We willen die samenwerking al tien jaar. Er is veel tijd en aandacht in gestoken en je kunt heel veel willen. De werkelijkheid is echter weerbarstig. Maar we menen het.”
Leny Toorenburg, hoofd nautisch-technisch secretariaat van Koninlijke Schuttevaer, benadrukte: “De intentie moet van binnenuit komen. Als dat zo is, wil ik gaan voor samenwerking.”
Erik van Toor, directeur van Kantoor Binnenvaart (KB), en Roland Kortenhorst, de nieuwe voorzitter van KB, waren beiden uitgenodigd voor de workshop. Alexandra van ’t Geloof deed zwijgend een stapje terug toen deze spontane discussie over meer samenwerking tussen de organisaties plaatsvond.
Bruggen bouwen
Het was het eerste optreden van Kortenhorst als voorzitter van KB. Hij hield spontaan een ‘maiden speech’ waarin zijn intenties duidelijk werden: “Ik heb veel gehoord dat het nodig is om bruggen te slaan, en dat is precies wat ik wil gaan doen: bruggen slaan. Ik heb zelfs Jan Vogelaar horen zeggen: ‘Dat kan misschien weleens werken.’ Iedereen in de binnenvaart is het over 95 procent van de onderwerpen eens. Alleen als je gezamenlijk optreedt, kun je toe naar minder asfalt en meer kades. Ik ben jarenlang voorzitter geweest van de Vaste Kamercommissie van Verkeer & Waterstaat en daar heb ik altijd gehoord dat er gekeken wordt naar de verhouding tussen spoor en weg in Nederland. Over de binnenvaart werd een aparte vergadering belegd. Eén van de eerste dingen waar ik aan wil werken is de relatie tussen Kantoor Binnenvaart en CBRB.”
Hij kreeg een luid applaus van de CBRB-leden voor deze woorden. Ook in sociëteit De Wandelgang, die na afloop van de workshop ook bij ARA plaatsvond, was duidelijk te horen onder de varende ondernemers van het CBRB dat een nauwere samenwerking met Kantoor Binnenvaart wenselijk is.
Ook Duitsers betrekken
Binnenvaartondernemer Frans Elbert: “Het vertrouwen moet je opbouwen.” Hij wil met die samenwerking nog wel een stapje verder gaan en riep op om bij die samenwerking ook de Duitsers te betrekken. “Nu de Duitse regering in Berlijn zit en niet meer in Bonn, is het zicht op de rivier verdwenen en lijkt de binnenvaart meer en meer uit beeld te verdwijnen. We moeten onze collega’s in Duitsland voeden met belangrijkheid. Anders dreigt de binnenvaart daar een ondergeschoven kindje te worden.”