Het mts Waldhof dat in januari bij de Loreley kapseisde en een maand lang de Rijn stremde, had teveel lading in. Die conclusie staat in een rapport van de Staatsanwaltschaft Koblenz, het Openbaar Ministerie in de stad Koblenz.
De landsadvocaat Horst Hund deelt mee dat de Waldhof nooit had mogen vertrekken met deze lading. Het schip is volgens hem alleen geschikt voor het vervoer van lading met een soortelijk gewicht van 1,3 ton per kubieke meter. Bij de vaart waarbij de Waldhof omsloeg, had het een lading in van 2.378 ton zwavelzuur met een soortelijk gewicht van 1,8365 ton per kuub. Om de stabiliteit te garanderen, hadden maar zeven tanks mogen worden beladen met een totale tonnage van 1.747. De overlading bedroeg dus 631 ton.
De vervolging wegens vermoedelijke nalatigheid met dodelijk gevolg en het in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer betreft de bevrachter, de vervoersonderneming, de schipper en zijn werkgever. Over de juiste formulering van de aanklacht is nog geen uitspraak gedaan.
Twee bemanningsleden zijn bij het ongeluk om het leven gekomen, van wie één nog steeds is vermist. De twee overige bemanningsleden raakten gewond.
De advocaat van rederij Lehnkering – de Waldhof maakte deel uit van de Lehnkering-vloot – kwam onlangs met een andere oorzaak voor het ongeluk. Een opvarend schip zou de Waldhof tijdens de afvaart hebben gehinderd. De Waldhof zou hebben moeten uitwijken omdat het schip in de opvaart te dichtbij kwam, waardoor de Waldhof op drift zou zijn geraakt. De advocaat van Lehnkering heeft hierover een rapport opgemaakt.