Voor de optimisten die dachten dat het drama met de Waldhof was afgelopen nadat het schip was gelicht, zijn het moeilijke tijden. De gezonken tanker blijkt zowaar een lekker klinkend verkoopargument te zijn om het spoor te promoten (zelfs als wat gemakzuchtig wordt verwezen naar de ‘Waldorf-blokkade’).
Het begint bij mij altijd onaangenaam te kriebelen als de accenten zo worden verschoven dat de aandacht wordt afgeleid van wat er werkelijk mis is. Je vindt geen oplossing als je op de verkeerde plaats zoekt. Misschien was de Waldhof wel fout beladen in die dagen dat de Rijn in het gebergte een snelstromende rivier was. Dat moet worden onderzocht, zodat in de toekomst de toch al minimale kans dat iets dergelijks nog een keer gebeurt, nog kleiner wordt. We worden allemaal regelmatig bestookt met wilde ideeën wat er mis is gegaan. Interessant voor de borreltafel.
De uitslag van het onderzoek is belangrijk voor de binnenvaart en zeker ook voor de nabestaanden van de twee mensen die zijn omgekomen. Het is een goed gebruik in beschaafde landen dat ongelukken worden geanalyseerd en dat we ervan leren. Komen er vervolgens geen ongelukken meer voor? Dat zou wat zijn.
Het antwoord op de vraag of de kans – hoe klein ook – op een ongeluk blijft bestaan als het water door het gebergte raast, blijft altijd bevestigend. Maar een ramp met een schip hoeft geen ramp te betekenen voor de hele scheepvaart. De Rijn werd niet een maand lang gestremd doordat er een tanker was gezonken. De Rijn werd een maand lang gestremd doordat de respons op de gezonken tanker niet deugde. Ja, dat lag aan de moeilijke omstandigheden (hoog water, drijfkranen niet beschikbaar). Maar als je alleen slagvaardig kunt handelen bij mooi weer, dan wordt het de hoogste tijd dat je wordt weggepromoveerd naar een luxe resort in het Midden-Oosten.
“In Nederland of België was de scheepvaart binnen vier dagen vrijgegeven”, zei een verzekeringsagent tegen me. Inderdaad, want het belang van de scheepvaart gaat hier voor. Niemand zegt dat officieel, want dan kun je niet meer met de Duitse vaarwegbeheerders door één deur. Pas als boven water komt welke vermijdbare fouten zij of hun bazen hebben gemaakt, kun je verladers geruststellen dat bij een ongeluk op de Rijn de rivier niet meer onnodig lang wordt gestremd. Kun je dat niet, dan blijft de Waldhof in de weg liggen.