Heb je ook zo staan staren naar de F35 die over Rotterdam vloog om ons kennis te laten maken met het miljardentoestel dat de veiligheid van ons landje gaat waarborgen, de komende 55 jaar? Nederland heeft wel 38 stuks van de F35 besteld (voorheen bekend als de JSF). De VS bestelde er 2.457.
Militaire vliegtuigen zijn (sinds de Concorde niet meer vliegt) de enige vliegtuigen die naverbranders gebruiken. Ze spuiten extra brandstof in de uitlaat, die verbrandt en geeft een extra push, waarmee de kracht van de motor en het brandstofverbruik worden verdubbeld. Het is zo’n beetje het tegenovergestelde van ‘voortvarend besparen’. Ik denk dat als je dat als innovatie in de binnenvaart lanceert, het EICB best moeite zou hebben subsidie voor je te krijgen.
Je kan niet van Defensie vragen of ze milieubescherming tot prioriteit verheffen. Het is door die vervelende terroristen tegenwoordig met dat kleine budgetje van een paar miljard al lastig genoeg om te zien wie nou eigenlijk de vijand is. Het is gevaarlijk als de legerleiding compleet in de war raakt als je zegt dat de hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer plotseling ook onze vijand is geworden. Dus een milieuvriendelijke straaljager is gewoon te veel gevraagd. Wij als gewone burgers doen wel onze stinkende best om de vieze uitlaatgassen te verminderen teneinde het milieu te beschermen (terwijl onze jongens hoog boven ons in die paar F35’s over onze veiligheid waken).
Zeg niet dat de binnenvaart niet innovatief is, want ‘we’ hebben toch maar mooi de Drechtsteden Innovatieprijs in de wacht gesleept met een verbluffend mooie, varende ontgassingsinstallatie. Dat is nou typisch zo’n vinding waarvan je je afvraagt waarom die niet al veel eerder was bedacht. Waarschijnlijk omdat het geen militair nut heeft.
Bij de uitreiking van de innovatie-award in Dordrecht tekende de Commissaris van de Koning van Zuid-Holland een convenant met Clean Sky, een onderzoeksprogramma van onder andere de EU voor schonere motoren in de luchtvaart. Ze verwachten de komende tien jaar met vliegtuigmotoren maar liefst 30% minder CO2-uitstoot te realiseren. Wow! Dan krijgen we schonere luchten. Even een re-
kensommetje. De luchtvaart neemt jaarlijks met 5% toe. Een jaarlijkse stijging met 5% betekent na tien jaar een stijging van ruim 71% ten opzichte van tien jaar eerder. Daar sta je dan met je 30%.
De binnenvaart kan dan nog zeggen dat als ze 5% per jaar groeit, dit waarschijnlijk ten koste gaat van het wegvervoer (en dan heb je niet eens schonere motoren nodig om het milieu te sparen). In de luchtvaart is maar één remedie: de groei moet minder. Maar ja, als je dat zegt, ben jij ineens de vijand.