- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVaarpapier overboord met SAB

Vaarpapier overboord met SAB

- Advertentie -

Delen

Eind maart etaleerden we de moderniseringsslag van de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart SAB) bij de inzameling en verwerking van afvalstoffen. Minstens zo belangrijk zijn de ICT-ontwikkelingen bij de ook door de SAB verzorgde uitgifte en registratie van vaardocumenten. 

Tot nu toe moet ieder bemanningslid zelf zijn eigen papieren dienstboekje netjes bijhouden. Alle ingevulde gegevens worden per post naar de SAB gestuurd of aan de balie aan de Rotterdamse Waalhaven afgeleverd.  Nog steeds moeten de meeste bemanningsleden jaarlijks hun dienstboekje per post of via een persoonlijk bezoek aan het SAB-kantoor laten afstempelen.

Icons_2015_2_Innovartieve_Binnenvaart

 

Ook de schipper heeft bij het bijhouden van zijn vaartijdenboek te maken met fors wat schrijfwerk. Hij moet de werktijden van al zijn bemanningsleden correct registreren. Dat moet allemaal foutloos aansluiten bij de gegevens in de individuele dienstboekjes. SAB checkt en verwerkt al die ingevulde documenten.

Als het aan SAB-directeur Cees Kleiberg ligt heeft die papierwinkel zijn langste tijd gehad: “Dit is toch eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik kan me niet voorstellen dat het nautisch personeel hierop zit te wachten. Ook voor ons eigen SAB-personeel is dit zo langzamerhand knap ouderwets en allesbehalve efficiënt.  En dan heb ik het nog niet over de onvermijdelijke lees- en schrijffouten.”

 

Digitale pilot

In 2014 startte de SAB een pilotproject. Bemanningsleden ontvangen nu ook een persoonlijk vaarpasje in hun papieren dienstboekje. De schipper krijgt voor aanvang van iedere reis de pasjes van al zijn bemanningsleden. Hij verwerkt ieders gewerkte uren in het digitale vaartijdenboek. Daarmee wordt het gelijktijdig vastgelegd op de individuele vaarpasjes. De SAB kan de gegevens meteen online inzien en verwerken.

De schipper en de bemanning hoeven niet langer hun zaken te regelen per post of aan de balie. Bovendien registreert ‘het systeem’ automatisch de ervaringsdagen en geeft het aan op elk moment een bemanningslid gekwalificeerd is voor een zwaardere functie (deks-man-matroos-lichtmatroos-volmatroos-stuurman-schipper) .

 

Bemanningspas

Een bemanningspas geeft de mogelijkheid om in te loggen bij de SAB waardoor ieder over zijn eigen data kan beschikken zoals behaalde diploma’s, vaartijd en bevoegdheden (zoals handling gevaarlijke stoffen). De pasjes kunnen ook gekoppeld worden aan interne rederijvoorschriften, zodat de schipper altijd kan zien aan welke eisen zijn personeel voldoet. Ook wordt gedacht aan veiligheidscodes zoals biometrische gegevens. Daarmee kan het vaarpasje gebruikt worden als ‘toegangssleutel’ voor bedrijfsruimtes en haventerreinen.  Portkey-autoriteit Deltalinqs heeft hiervoor veel belangstelling.

Cees Kleiberg: “We zijn bewust begonnen met een beperkte groep. De ervaringen zijn zeer positief. Eind 2014 hadden we een grote meeting met alle betrokken partijen: handhavers, reders, schippers en bonden. Iedereen was enthousiast en wilde beslist dóórgaan. Samen met STC en EICB zijn we druk bezig. We hebben ook in Brussel de handen op elkaar weten te krijgen.  Waarschijnlijk krijgen we dit jaar een mooi bedrag uit het Prominent-programma van de EU.  Eind 2016 willen we een nieuwe pilot uitrollen. Brede Europese invoering in 2020 is haalbaar.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -