Contargo Rhein-Neckar heeft de laatste drie jaar geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing. De terminal in Mannheim is uitgebreid om de groeiende in- en exportstromen op te vangen. De capaciteit stijgt van 180.000 naar 250.000 TEU.

De terminal in Mannheim was in 1968 de eerste binnenlandse terminal in Duitsland. In het eerste jaar werden er 90 containers overgeslagen, per trein aangevoerd vanuit Bremerhaven en bestemd voor het Amerikaanse leger. “Inmiddels slaan we 180.000 TEU per jaar over”, aldus managing  director Marco Speksnijder. “Dit is alleen de water- en spooroverslag. De lege containers via depot en de volle omslag via land zitten hier niet bij.”

Managing director Marco Speksnijder.

Groeiende volumes

Met de overname van Wincanton kwam de terminal in 2012 in handen van de Contargo-groep. De terminals in Mannheim en Ludwigshafen worden uitgebaat door Contargo Rhein-Neckar GmbH.

De overslag zat de afgelopen jaren in de lift. Speksnijder: “We zien zowel de import als de export stijgen. 80% van de containers die we behandelen, zijn bestemd voor de export. Vanuit de Rhein-Neckar-regio worden onder meer chemische en farmaceutische producten, tractoronderdelen, Daimler-producten en levensmiddelen geëxporteerd. We slaan op onze terminal ook veel reefers op en over.”

Nadat de terminal in 2007 een derde containerkraan had gekregen, werden in 2008 plannen gemaakt voor verdere uitbreiding. Door de economische crisis en lange subsidieprocedures heeft de realisatie enkele jaren op zich laten wachten. Vorig jaar nam Contargo in Mannheim een nieuw, 30.000 m² groot, empty depot in gebruik.

Nu is er 20.000 m² op- en overslagruimte, twee extra kranen en drie keer 400 meter spoor bijgekomen. Hierdoor kan de terminal drie schepen en drie treinen tegelijkertijd behandelen.

 

De nieuwe kranen in Mannheim zijn 35 meter hoog. Ze hebben een spanbreedte van 32,50 meter en steken 25 meter over het water. Ze kunnen tot 50 ton heffen. Zoals alle kranen op de terminal in Mannheim dragen ze de naam Titan. Deze naam komt uit de Griekse mythologie en betekent reus. (foto Contargo)

Subsidie

Het Havenbedrijf Mannheim (HGM) nam de complete investering op zich en kreeg 80 procent subsidie uit fondsen voor de ondersteuning van het multimodale vervoer. Contargo huurt de terminal van HGM voor een periode van dertig jaar.

Door de uitbreiding is de capaciteit gestegen naar 250.000 TEU. Speksnijder verwacht dit volume in 2019-2020 te bereiken: “Met de 180.000 TEU die we vorig jaar hebben behandeld, zitten we aan onze grens. We hebben al een beetje doorgeschoven naar Ludwigshafen. De huidige uitbreiding en de synergie tussen de twee terminals van Contargo Rhein Neckar maakt ons klaar voor de toekomst.”

Vooral de spooroverslag ontwikkelde zich de laatste jaren sterk. Was de terminal in Mannheim aanvankelijk een echte binnenvaartterminal, tegenwoordig wordt de helft van de containers per trein aan- en afgevoerd. Onder meer lage waterstanden en wachttijden voor binnenschepen bij de zeehaventerminals zijn volgens Speksnijder redenen waarom verladers soms overstappen op spoorvervoer.

 

Nieuwe verbindingen

Contargo Rhein-Neckar gaat de komende tijd in nieuwe spoorverbindingen investeren. Vorige week is de eerste trein van een nieuwe dienst op Griekenland afgehandeld. “Verder kijken we naar verbindingen richting Zuid- en Oost-Europa, maar ook binnen Duitsland. Op dit moment hebben we wekelijks tien diensten op Rotterdam, drie op Hamburg en drie op Bremerhaven. We onderzoeken ook de mogelijkheid om drie keer per week containers per spoor van en naar Antwerpen te brengen. Ook de binnenvaart zal de komende jaren groeien, maar niet zo hard als het spoor.”

De komende tijd blijft Contargo Rhein-Neckar investeren. Eind november start in Mannheim de bouw van een nieuw terminalgebouw met extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens en OCR-cameratechnologie. Nieuwe IT-ontwikkelingen zullen de afhandelsnelheid in de toekomst verder opvoeren. In Ludwigshafen – waarvandaan het contact met klanten plaatsvindt – heeft Contargo onlangs een terrein van 30.000 m² gehuurd voor de opslag van lege containers. Hiervoor liggen ook al uitbreidingsplannen klaar.

“Zelfs in Mannheim kunnen we nog uitbreiden. Er zijn meerdere varianten. We kunnen in de lengte uitbreiden met een terrein van 20.000 m² en een extra kraan. Maar we kunnen ook tussen de bestaande kranen verder ontwikkelen.” De terminal in Mannheim beschikt over vijf kranen voor de trimodale overslag; in Ludwigshafen staan twee kranen.

tekst: Sarah De Preter
foto’s Contargo

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.