In de eerste zes maanden van 2019 heeft de haven van Rotterdam een overslag geboekt van 240,7 miljoen ton. Dat is een nieuw halfjaarrecord. Het is 3,4 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2018. Dat maakte Havenbedrijf Rotterdam 25 juli bekend.

De groei van de containeroverslag, een van de strategische speerpunten van het Havenbedrijf, zette door met 4,8 procent (gemeten in tonnen; in TEU’s was het zelfs 6,4 procent). Ook dit is een nieuw overslagrecord. Deze groei was vooral een gevolg van hogere volumes bij import en transshipment.

Andere positieve uitschieters registreerde Havenbedrijf Rotterdam in de marktsegmenten ruwe olie (+2,8 procent) en LNG (+94 procent). Dalingen waren er in het eerste halfjaar te zien in de marktsegmenten minerale olieproducten (-5,8 procent) en agribulk (-7,2 procent).

Goede cijfers

De financiële resultaten waren goed in het eerste halfjaar van 2019, maakte Havenbedrijf Rotterdam ook bekend. De ontvangen zeehavengelden en de huur- en erfpachtopbrengsten van uitgegeven terreinen namen licht toe resulterend in een omzetgroei van 4,0 procent naar 357,8 miljoen euro. Het natte bulksegment droeg het sterkst bij aan deze groei.

Doordat operationele lasten minder hard stegen dan de opbrengsten, verbeterde het resultaat (uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen) met 7 procent naar 134,8 miljoen euro.

Investeren

“Het gaat goed met de overslag in de haven, met name in het strategisch belangrijke marktsegment containers”, zei CEO Allard Castelein. “De financiële resultaten van het Havenbedrijf zijn goed. Daardoor kunnen we blijven investeren in de haven, in fysieke infrastructuur én in digitale oplossingen voor handel en logistiek”.

Havenbedrijf Rotterdam investeerde in de eerste zes maanden van 2019 177,1 miljoen euro. Zo werd in mei de eerste paal geslagen voor de Container Exchange Route, de ‘interne baan’ tussen de zeehaventerminals. De aanleg van het Theemswegtracé, waarbij een gedeelte van de havenspoorlijn wordt omgelegd, loopt op schema.

Navigate

Havenbedrijf Rotterdam wil een leidende rol spelen in de digitale transformatie van haven en logistiek. Dat helpt de efficiency vergroten in de grote handelsroutes, kosten verlagen en CO2-uitstoot reduceren.

Recente wapenfeiten op dit terrein waren dat de haven van Gdansk is overgestapt op Navigate, de door Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelde routeplanner voor scheepvaart. In mei vertrok de met sensoren uitgeruste Container 42 uit de haven van Rotterdam voor een twee jaar durende wereldreis.

Met behulp van actuele informatie kunnen wachttijden worden verminderd en aanleg-, laad-, los- en vertrektijden worden geoptimaliseerd. De efficiencyinzichten die de verzamelde data opleveren, wil het Havenbedrijf toepassen om de concurrentiepositie van de haven verder te versterken.

Afzwakking

Havenbedrijf Rotterdam voorziet in de tweede helft van 2019 een lichte afzwakking van de groei in goederenoverslag. Allard Castelein: “Op macro-economisch terrein blijven de relaties tussen grote handelsblokken in de wereld gespannen. Ook heerst er aanhoudende onzekerheid over de invoering van handelstarieven na Brexit. Beide ontwikkelingen dragen ertoe bij dat de vooruitzichten voor verdere groei van de wereldhandel onzeker zijn.” Rotterdam is als maiport sterk afhankelijk van die ontwikkelingen.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.