- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws17 kilometer havensnelweg voor containers

17 kilometer havensnelweg voor containers

- Advertentie -

Delen

Op dinsdag 28 november is de Container Exchange Route (CER) op de Maasvlakte officieel in gebruik genomen. Het 17 kilometer lange gesloten wegennetwerk verbindt de terminals van RWG, de ECT Delta-terminal, de terminals en depots van QTerminals Kramer Rotterdam en de Rijksinspectie Terminal van de Douane.

De aangesloten partijen zullen via verschillende vervoerders gebruikmaken van de CER. Diverse vormen van vervoer zijn toegestaan, zoals multi trailer eystems, terminaltrekkers met chassis en normale vrachtwagens.

Containers uitwisselen

Boudewijn Siemons, interim-CEO en COO bij Havenbedrijf Rotterdam zei verheugd te zijn dat de Container Exchange Route nu een feit is. De aanleg van de gesloten route voor de onderlinge uitwisseling van containers heeft veel langer geduurd dan was voorzien. “Havenbedrijf Rotterdam wil de positie van de Rotterdamse haven als containerhub verder versterken, maar dit kan alleen als de toenemende containervolumes op een veilige, efficiënte en duurzame manier worden afgehandeld. Het uitwisselen van containers via de CER levert daar een grote bijdrage aan. De samenwerking tussen de aangesloten partijen is daarbij uniek voor de haven van Rotterdam en in de wereld.”

Vlnr: Leo Ruijs (Hutchison Ports ECT Rotterdam), Patrick Vroegop (Rotterdam World Gateway), Boudewijn Siemons (Havenbedrijf Rotterdam), Dennis Grootaers (Douane Rotterdam Haven) en Andre Kramer (Qterminals Kramer Rotterdam) (foto Roy Borghouts / Port of Rotterdam)

Gesloten transportroute

De ‘interne baan’ zoals de CER voorheen ook wel werd genoemd, bestaat uit ongeveer 17 kilometer verharde weg, drie gelijkvloerse wegkruisingen, vijf spoorkruisingen en verschillende installaties, zoals verlichting, kabels en leidingen, verkeerslichten en slagbomen. Met de CER introduceert het Havenbedrijf samen met de aangesloten partijen en vervoerders een systeem dat in geen enkele haven ter wereld op deze schaal bestaat. De samenwerking vraagt van partijen dat zij informatie uitwisselen en samenwerken in het belang van de Rotterdamse haven.

Het wegennetwerk van de CER vormt een gesloten transportroute. Die is niet openbaar toegankelijk. Alleen met een vergunning als Authorised Economic Operator (AEO), uitgegeven door de Douane, kunnen er containers van de ene naar de andere locatie over vervoeren. De CER sluit aan bij de door de Douane gewenste extra maatregelen in de strijd tegen de drugshandel en ondermijning. Het transport tussen de terminals en de Rijksinspectieterminal zal in principe volledig over de CER gaan, zodat dit vervoer in een gecontroleerde en gesloten omgeving plaatsvindt. Alleen bij hoge uitzondering mogen deze containers nog via de openbare weg.

Meer aansluitingen

Nu de eerste partijen gebruik gaan maken van de CER zullen de volumes stapsgewijs toenemen, aldus Havenbedrijf Rotterdam. In de nabije toekomst worden nieuwe aansluitingen van terminals, depots en distributiecentra verwacht. Het Havenbedrijf wil zoveel mogelijk containerbedrijven verbinden via de CER, als ze de mogelijkheid hebben tot een fysieke aansluiting.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -