- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"ConoDuctTail zorgt voor hoger voortstuwingsrendement"

"ConoDuctTail zorgt voor hoger voortstuwingsrendement"

- Advertentie -

Delen

Conoship International heeft een nieuw type achterschip ontwikkeld voor shortsea-schepen: de ConoDuctTail. Die combineert een tunnelvorm en straalbuis met een grote schroefdiameter. Het voortstuwingsrendement is volgens het Groningse bedrijf gemaximaliseerd voor relatief lage snelheden, rond 10 knopen. 

De ConoDuctTail zorgt voor maximaal voortstuwingsrendement.

De ConoDuctTail is toegepast bij de Lady Anna van 3700 tdw. De emissies zijn lager, net als het brandstofverbruik: “Rond 3 ton per dag, waar menig vergelijkbaar ouder schip het dubbele verbruikt”, aldus Conoship.

Minder weerstand
Op basis van een uitgebreid onderzoek heeft Conoship International een nieuwe achterschipvorm ontwikkeld voor shortsea-schepen. “In de ConoDuctTail zijn een achterschip met tunnel, een straalbuis en grote schroefdiameter op een verbeterde wijze gecombineerd. Door integrale optimalisatie met behulp van CFD-analyses van rompvorm, tunnelvorm, straalbuis en schroefontwerp blijkt het mogelijk de weerstand van de tunnelvorm te minimaliseren tot een niveau van dat van achterschepen zonder tunnel. Daarbij worden met de ConoDuctTail de volgstroom en schroefdiameter vergroot, waardoor het voortstuwingsrendement gemaximaliseerd wordt en de overall efficiency sterk toeneemt, resulterend in een grote verlaging van emissies en brandstofverbruik.”

Behoud van stuwkracht
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Sastech, van Oossanen, MARIN en de TU Delft. De eerste ConoDuctTail is toegepast in de nieuwe generatie zee-rivierschepen, gebouwd bij Groningen Shipyard voor Wijnne Barends: de Lady Anna- serie (ontwikkeld in samenwerking met Groot Shipdesign).

De Lady Anna.

Bij een deadweight van 3.000 ton behalen deze schepen een proeftochtsnelheid van 10,8 knopen met een vermogen van 749 kW. Ook in de praktijk blijken de Lady Anna en haar zusterschepen zeer succesvol, volgens Wijnne Barends: de dienstsnelheid ligt rond de 10 knopen met 3.000 tot 3.700 ton deadweight en een gemiddeld brandstofverbruik van circa 3 ton per dag.
“Deze getallen worden bereikt in goede omstandigheden, maar ook in zeegang maakt de ConoDuctTail de verwachtingen volgens Wijnne Barends volledig waar”, aldus Conoship in een persbericht. “Het behoud van stuwkracht in zware zeegang is groot door de combinatie van tunnel en straalbuis, zodat er ondanks het kleine geïnstalleerde vermogen redelijk goed mee te varen is in slecht weer.”

eCONOlogie
De ConoDuctTail biedt volgens de ontwerpers de mogelijkheid om zowel ‘economie’ als ‘ecologie’ te optimaliseren. Conoship noemt dat “eCONOlogie”. “Zo resulteert het gebruik van de ConoDuctTail voor de Lady Anna serie in een ‘attained EEDI’ van 11.3, slechts 62 procent van de maximaal toegestane waarde!”
De Energy Efficiency Design Index geldt vanaf 1 januari 2013 als methode om de energie-efficiëntie van nieuwbouwschepen vast te stellen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -