River Information Services (RIS), de elektronische informatiedienst voor de binnenvaart, bestaat ruim twintig jaar maar is nog steeds niet succesvol ingevoerd in Europa. Het Europese TEN-T-project COMEX moet hier verandering in brengen. Rijnvaartcommissaris en COMEX-voorzitter Ivo ten Broeke vertelde er onlangs over tijdens de jaarvergadering van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer.

De Europese RIS-richtlijn biedt veel ruimte voor interpretatie en de beoogde harmonisatie is slechts gedeeltelijk bereikt. Het grensoverschrijdend uitwisselen van informatie is vaak problematisch en zal volgens Ten Broeke in de toekomst nog moeilijker worden. De vaarwegbeheerders in de verschillende landen hebben niet allemaal dezelfde taken en verantwoordelijkheden. Ook zijn er nog weinig logistieke toepassingen in RIS.

 

Corridormanagement

In Nederland is de afgelopen jaren al hard gewerkt aan het corridorgericht begeleiden en bedienen van de binnenvaart. COMEX tilt dit zogenoemde corridormanagement naar Europees niveau. Het project, een samenwerking tussen Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Luxemburg en Oostenrijk, loopt tot 2020.

De vaarwegbeheerders uit deze landen hebben een overeenkomst ondertekend over een uniforme dienstverlening in de corridors: RIS-diensten die men in de toekomst integraal over de hele corridor wil verlenen. Het gaat om zeven corridors, waaronder de Rijn, de Donau, de Elbe, de Moezel en Amsterdam-Brussel.

 

Verschillende niveaus

Via RIS kan op verschillende niveaus informatie digitaal worden verstrekt. Informatie over de infrastructuur maakt routeplanning mogelijk. Verkeersinformatie helpt bij het voorspellen van de reistijd. Schippers, verladers, terminals en organisaties hebben volgens Ten Broeke allemaal belangstelling om meer met RIS te doen. Met COMEX zal informatie per corridor worden aangeboden.

Ivo ten Broeke.

“We willen de verkeersdrukte presenteren op alle stukken van de corridor en voorspellen hoe druk het wordt. Op basis daarvan kan men de reistijd per schip voorspellen. Ook willen we sluisplanning op de hele route aanbieden op basis van actuele kennis over het verkeer.” Eventueel kunnen ook derden – bijvoorbeeld verladers – vanuit RIS informatie krijgen. Maar alleen als de schipper daarmee instemt, benadrukte Ten Broeke.

tekst en foto: Sarah De Preter

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.