De partijen die het nieuwe college van Amsterdam vormen, willen het toerisme drastisch inperken. Dat blijkt uit naar Het Parool gelekte stukken. Daardoor liggen onder andere de cruisevaart en de rondvaart zwaar onder vuur.
De Passenger Terminal Amsterdam (PTA) wordt toch niet naar de Coenhaven verplaatst, maar moet elders in het Noordzeehavengebied komen, Airbnb wordt aan banden gelegd en touringcars worden uit het centrum geweerd. Rondvaartschepen mogen niet meer stoppen in het centrum; opstappen mag alleen aan de rand van de stad. Deze afspraken staan volgens Het Parool in het nieuwe coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP.
De plannen veroorzaken onrust onder maritieme ondernemers. De PTA geeft zelf geen reactie en verwijst door naar de aandeelhouder, Havenbedrijf Amsterdam. De nieuwe afspraken druisen in tegen eerder genomen beslissingen van de gemeente. De beste optie, zo was toen de conclusie, was de PTA naar de Coenhaven te verplaatsen. Ook aan de Havenvisie 2030, die door de gemeenteraad is goedgekeurd, wordt voorbijgegaan. Daarin staat nog een groei tot 250 aanlopen van zeegaande cruiseschepen.
Werkgelegenheid
De cruisevaart, zee- en riviercruises samen, maakt slecht 1,5 procent uit van de totale toeristenstroom in Amsterdam. Maar de branche is wel belangrijk voor de werkgelegenheid. Alleen de zeegaande cruisevaart zorgt in de haven al voor ruim 600 banen.
Cruiseport Amsterdam is verbaasd over de gelekte plannen. Men beraadt zich nog op een reactie en heeft geen idee in hoeverre de plannen de riviercruisevaart zullen raken.
Ook bij Havenbedrijf Amsterdam is niets meer bekend dan het krantenbericht. Het Havenbedrijf is verbaasd dat goed onderbouwde besluiten over het verplaatsen van de PTA naar de Coenhaven ineens van de kaart geveegd worden.
“De bron was gisterenochtend het Parool; ik heb er drie dingen in gelezen”, vertelt Anja de Kiewit, woordvoerster van het Havenbedrijf Amsterdam. “Ten eerste mogen kleine cruiseschepen blijven komen. Ten tweede: de PTA naar de Coenhaven gaat niet door, wat opmerkelijk is na het onderzoek. En tot slot moet voor de verplaatsing van de PTA buiten Amsterdam een alternatief gezocht worden. Wij weten het niet en hebben geen officiële stukken.”
Nieuwe verkeersstromen
Woordvoerster Christiana Brands van rondvaartbedrijf Strömma (voorheen Cannel Company) is verbaasd over de plannen. Strömma heeft tal van opstapplaatsen in de binnenstad. “Het is vreemd. In hetzelfde plan staat dat de verkeersstromen beheerst moeten worden. Als gasten buiten de stad opstappen, komen er weer nieuwe verkeersstromen op gang. De gasten moeten naar buiten het centrum en dat staat haaks op het plan.”
Wat de gevolgen zijn voor het nautisch toerisme in Amsterdam. Dat er veranderingen aankomen, lijkt zeker met de nieuwe coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en SP. “Experts houden rekening met een groei van nu 18 miljoen bezoekers per jaar, naar meer dan 25 miljoen toeristen in 2025”, schreef Het Parool.
Het aandeel toeristen dat via de cruisevaart naar de stad komt, is dan wel erg klein. Het lijkt meer symboolpolitiek; de schepen vallen op en zijn groot. Wat de uitwerking van dit soort berichtgeving op de reders is, is niet te voorspellen. Er zijn al reders die niet meer naar Amsterdam willen komen als ze niet in het centrum mogen liggen.