De Nederlandse zeevaart wil vanaf 2020 energieneutraal groeien en vanaf 2050 50 procent minder CO2 uitstoten dan in 2020. Dit staat in het Convenant Energie Efficiency en CO2-reductie zeevaart dat 14 december is ondertekend door minister Schultz van Infrastructuur en Milieu, reders, verladers, scheeps- en waterbouwers.
Het convenant werd ondertekend door M. Dorsman (KVNR), J.J.C.M. van Dooremalen (Scheepsbouw Nederland), M.H. Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), Ch.P. Bruggink (EVO) en J. Schaart (Vereniging van Waterbouwers). (foto Scheepsbouw Nederland)
“Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart”, zei de minister bij die gelegenheid. “Investeren in schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten voor reders en dat is goed nieuws voor de concurrentiepositie én het milieu!”
Groei
De huidige CO2-uitstoot door de zeevaart bedraagt ongeveer 2,7 procent van de totale wereldwijde uitstoot. Door de verwachte groei van de internationale zeevaart neemt het aandeel in de wereldwijde uitstoot toe. Overheden en bedrijfsleven willen de milieudruk zo sterk mogelijk verminderen, maar tegelijkertijd de concurrentiekracht van de zeescheepvaart verbeteren.
De sector heeft de afgelopen jaren de CO2-uitstoot per ton/kilometer al fors verlaagd door schaalvergroting en hightech innovaties en ontwerpen. Zo is de laadcapaciteit van schepen vergroot en de efficiency van de voortstuwing toegenomen. Ook zorgen verbeteringen in het ontwerp van de scheepsromp voor minder brandstofverbruik bij dezelfde vaarsnelheid.
Concurrentiekracht
Volgens een studie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) uit 2009 kan de zeevaart zijn CO2-uitstoot met 25 tot 75 procent verminderen. In het convenant hebben de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, Scheepsbouw Nederland, Vereniging van Waterbouwers en verladersorganisatie EVO afspraken gemaakt om tot verdere CO2-vermindering te komen.
Met de ondertekening van het convenant stellen de partijen hun verantwoordelijkheid te nemen voor een duurzamer milieu en werken ze samen aan een verdere vergroening van de zeevaart. Hierdoor zou ook de concurrentiekracht van de zeevaart-, scheepsbouw-, en waterbouwsector worden versterkt.