Een consortium van havens, universiteiten en brancheorganisaties uit Nederland, België, Duitsland en Engeland wil in juli starten met een programma om dertig binnenschepen duurzaam te maken. Dit Europese binnenvaartprogramma heet Clean Inland Shipping (CLINSH) en de Provincie Zuid-Holland is lead partner.
Op 19 februari kwamen de betrokken overheden en private partijen uit Europa op het provinciehuis in Den Haag om te overleggen over hun samenwerking voor een schonere binnenvaart.
Europees subsidiefonds Life
Om uitvoering te kunnen geven aan het CLINSH-programma is in oktober 2014 een aanvraag ingediend bij het Europese subsidiefonds Life. Bij toekenning van de aanvraag kan het consortium op 16 juli starten met de uitvoering van het programma. De partners dragen alle ook zelf financieel bij aan de maatregelen.
‘De binnenvaartsector is achtergebleven bij het reduceren van uitstoot en ontwikkeling van schone technologie’, aldus Zuid-Holland. ‘Zowel schepen als motoren gaan lang mee en voor investeren in nieuw materiaal of aanpassingen ontbreekt financiële draagkracht.’
Schonere brandstoffen en nageschakelde technieken
Het CLINSH-programma werkt zowel aan milieutechnische als sociaal-economische aspecten van de binnenvaart. Om de uitstoot van NOx (stikstofoxide) te verminderen zijn andere (schonere) brandstoffen of nageschakelde technieken nodig. De laatste zijn bijvoorbeeld selectieve katalytische reductie via een SCR-katalysator en maken het mogelijk om uitlaatgassen te reinigen.
Het CLINSH-consortium wil door toepassing van dit soort methoden op dertig schepen aantonen dat schadelijke uitstoot daadwerkelijk kan worden teruggedrongen. ‘Het effect zal worden gemonitord waarna de data zullen worden ingevoerd in een database. De database kan input zijn voor beleid van lokale, regionale, nationale en internationale overheden en instanties.’
Voor de financiering van deze overgang in de binnenvaartsector vragen de partijen om Europees geld. ‘De binnenvaartsector is immers een sector die het nationale domein overstijgt.’