Shell Western LNG gaat vloeibaar aardgas leveren aan rederij Carnival voor twee van de grootste cruiseschepen ter wereld, die Carnival momenteel laat bouwen. Het is voor het eerst in de cruisesector dat LNG zowel in havens als op zee wordt gebruikt voor cruiseschepen met dual fuel-motoren.
Met de alternatieve brandstof kunnen scheepsexploitanten inspelen op de emissieregelgeving voor zwavel en stikstof in Emission Control Areas (en daarbuiten).
Nieuw model
“Wij hechten aan vermindering van onze luchtemissies en verbetering van de luchtkwaliteit. Dat willen we op verschillende manieren realiseren, waaronder het inzetten van LNG”, aldus Tom Strang, senior vicepresident Maritieme Zaken bij Carnival Corporation. “We zijn er trots op voorop te lopen bij het promoten van LNG als brandstof voor de cruisemarkt en het creëren van een nieuw model voor de nieuwe generatie cruiseschepen.”
“Vroegtijdig samenwerken is cruciaal voor de transitie naar schoner varen op LNG”, zegt Lauran Wetemans, general manager Downstream LNG van Shell. “Dit is een unieke samenwerking die bijdraagt aan een robuuste en betrouwbare leveringsketen voor LNG-brandstof, en ook kansen biedt voor toekomstige groei.”
Gate-terminal
Een van de twee cruiseschepen gaat gebruik maken van het LNG-bunkerschip dat Shell momenteel laat bouwen en dat wordt beladen bij de Gate-terminal in Rotterdam. Het tweede schip zal naar verwachting vast bunkeren in een van de havens in het westelijk deel van de Middellandse Zee.
Deze overeenkomst bouwt voort op het akkoord dat Shell in april met Carnival sloot voor de levering van LNG aan het schip AIDAprima om het na aanmeren van stroom te voorzien.