Bruggen Amsterdam-Rijnkanaal zijn (bijna) klaar

0

Twee grote infrastructuurprojecten in de regio Utrecht zijn klaar. Het gaat om de renovatie van de Galecopperbrug en de afronding van 8 bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Minister Schultz van Haegen rondde de projecten op 5 oktober. Dat deed ze met de onthulling van het nieuwe naambord van de Galecopperbrug en het aanbrengen van het laatste stukje asfalt op de Jutphasebrug.

‘Met het ophogen van de bruggen is er straks ook meer vervoer over water mogelijk en ontlasten we de wegen’, zei minister Schultz. ‘Dit is goed voor de doorstroming van het verkeer in de regio en belangrijk voor de leefbaarheid.’

 

Het aanbrengen van het laatste asfalt op de gerenoveerde Jutphasebrug
Het aanbrengen van het laatste asfalt op de gerenoveerde Jutphasebrug. (foto RWS)

KARGO

In 2011 is Rijkswaterstaat samen met aannemer KWS-Mercon gestart met het vervangen en renoveren van 8 stalen boogbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Boven-IJ (project KARGO). De stalen boogbruggen stamden uit de periode 1934-1976. Ze hebben een opknapbeurt gekregen of zijn helemaal vervangen. De gerenoveerde Jutphasebrug wordt over twee  weken teruggeplaatst.

In 2013 is samen met aanneemcombinatie Galecom gestart met de renovatie van de Galecopperbrug. Dat is met ruim 200.000 voertuigen per dag de op één na drukste brug van Nederland. Er rijdt meer en zwaarder verkeer over dan in de jaren ‘70 was voorzien, waardoor de brug versterkt moest worden. De gerenoveerde of vervangen bruggen moeten nu weer 30 tot 80 jaar mee kunnen.

 

4-laags containervaart

De bruggen zijn, naast dat ze gerenoveerd en vervangen zijn, ook allemaal opgehoogd om in de toekomst 4-laags containervaart op het Amsterdam-Rijnkanaal mogelijk te maken. Dat kan nu nog niet doordat enkele spoorbruggen daarvoor te laag zijn.

Minister Schultz van Haegen onthulde het bord op de Galecopperbrug vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal. (foto RWS)
Minister Schultz van Haegen onthulde het bord op de Galecopperbrug vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal. (foto RWS)
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.