De toekomstige vaartrechten op Duitse vaarwegen worden niet één-op-één gebaseerd op de nieuwe Bundesgebührengesetz. Het verkeersministerie gaat in nauw overleg met de sector een speciale regelgeving opstellen.
De Duitse overheid houdt zich sinds 2009 bezig met de hervorming van de vaartrechten. Het aanvankelijke idee om deze tarieven volledig te schrappen, werd niet doorgezet. In 2011 vatte de bondsregering het plan op om de nieuwe Bundesgebührengesetz ook voor de vaarwegen als basis te gebruiken voor de toekomstige tarifering.
Vanuit de sector kwam kritiek. Vaarwegen zijn – in tegenstelling tot wegen en spoorwegen – niet alleen bestemd voor het goederen- en personenvervoer, maar hebben ook andere functies. Denk aan drinkwaterwinning en de bescherming tegen hoog water. De branche vreesde dat de tarieven sterk zouden stijgen.
Concurrentieneutraal
Binnenvaartbond BDB stelde een bijzondere regeling voor de vaarwegen voor, analoog aan de tolwetgeving op de wegen. Het Duitse ministerie van binnenlandse zaken ging hier destijds niet in mee. De bondsregering moet daarom tegen 2018 de nieuwe Bundesgebührengesetz ook op de vaarwegen gaan toepassen.
Het verkeersministerie wil de wet echter niet één-op-één toepassen op de vaarwegen. Er komt een bijzondere regeling, die rekening houdt met de specifieke kenmerken van de vaarwegen. Het ministerie zegt te willen vasthouden aan de belofte in het coalitieakkoord om de vaartrechten ‘concurrentieneutraal’ te maken en het geïnde geld alleen te investeren in de vaarweginfrastructuur. Maar men kan op deze manier ook borgen dat de toegangen tot de Duitse zeehavens, Elbe en Weser, in de toekomst ‘tolvrij’ blijven. Op de Rijn zal de binnenvaart overigens dankzij de Akte van Mannheim ook in de toekomst geen tol hoeven te betalen.
Open en transparant
Het opstellen van de regelgeving wordt nog wel complex. Men moet bijvoorbeeld vaststellen wie straks mee gaat betalen voor het gebruik van de vaarwegen. De sport- en passagiervaart betalen nu slechts een fractie van wat de beroepsvaart betaalt.
Het verkeersministerie wil deze en andere vragen laten uitzoeken en bij dit onderzoek ook de relevante organisaties (binnenhavens, binnenvaart) betrekken, om op die manier de belangen van de binnenvaart niet uit het oog te verliezen.
tekst: Sarah De Preter
foto: Rüdiger Wölk