“Ooit komt er een eigen koppelverband’, kopte Weekblad Schuttevaer op 16 september 2009. Het waren de woorden én de grote wens van Gouke en Marcia Leeuwestein in een tijd dat ze zetschipper waren op het koppelverband Fiorano van Swintrans.
Het eerste eigen schip kwam er in 2013. Geen koppelverband weliswaar, maar het van Gouke’s ouders gekochte, ruim 1.500 ton metende drogeladingschip Rheinstein. Ik tref Gouke in Hardinxveld-Giessendam bij Den Breejen Shipyard, aan boord van de Audenda. Wederom geen koppelverband, maar een circa 2.800 ton metende tanker. Hun eerste nieuwbouwschip, met veel rvs aan boord, heeft als afmetingen 110 x 11,45 meter.
Door omstandigheden vond er een bijzondere samenwerking plaats tussen twee scheepswerven: Breko leverde het casco en deed de inkoop van het bestek, terwijl Den Breejen de afbouw deed. De Audenda gaat varen voor TankMatch Shipping Werkendam.
Ander casco
Met een zeer geslaagde proefvaart op het Vuile Gat en een sfeervolle doopplechtigheid met Marcia in de hoofdrol achter de rug, kijken Gouke en Marcia terug op een goede afbouwperiode bij Den Breejen. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Audenda zou worden afgebouwd bij Breko Shipbuilding in Papendrecht, maar door omstandigheden liep dat toch wat anders.
“We hadden via Mark Roodhart een Chinees casco op het oog bij Rensen-Driessen, maar Breko heeft dit net voor ons gekocht. Vervolgens hebben wij het casco van Breko gekocht. Dat casco is na aankomst in Nederland door stormschade helaas financieel total loss verklaard”, vertelt Gouke Leeuwestein.
“Daarna hebben wij een nieuw casco besteld, maar de afbouw van dat casco paste niet meer in de planning van Breko. Breko is er, wat de afbouw van het nieuwe mts Audenda betreft, samen uitgekomen met Den Breejen.”
Gevoel voor humor
Gezien de tekst achterop zijn fleecejack: ‘Ik ben een schipper, geen tovenaar. Maar ik begrijp je verwarring’, is Gouke duidelijk een man met gevoel voor humor. In 2015 werd de Rheinstein verkocht en vervangen door een 110-meter van 3.220 ton die de naam Audenda kreeg. In 2020 werd dat schip ingeruild voor een 135-meter van bijna 4.000 ton.
Gouke vervolgt: “We hadden laatstgenoemd schip al verkocht, aangezien het casco van ons nieuwe schip al onderweg was naar Rotterdam. Dat bleek zoals gezegd door de stormschade anders te lopen. We hebben toen in november 2022 een in 2005 bij De Waal afgebouwde tanker gekocht. Het was een periode van improviseren, zodat we dat schip zeer toepasselijk Improvise hebben genoemd. Dat schip is, naast de Audenda nog steeds ons eigendom en vaart eveneens voor TankMatch.”
Rein Breijer was in 1974 de grondlegger van Breko Shipbuilding & Repair. Tegenwoordig staat zijn zoon Mark aan het roer. In 1998 bundelden Breko en PSI hun krachten. Het zal dan ook niemand verbazen dat PSI aan boord van de Audenda zorgde voor het complete dekleidingsysteem.
Anko zorgde voor het leidingwerk in de machinekamers. Twee Caterpillars van 680 pk elk bij 1.900 toeren zorgen voor de voorstuwing. De Audenda beschikt over acht gecoate en van spiralen voorziene ladingtanks met een tankcapaciteit van 3.016 kuub. Een eventuele toekomstige plaatsing van een ketel is door het al verrichte voorwerk relatief snel te realiseren.
Gewaagd
De interieurbouw is vakkundig gedaan door het in 1999 gestarte bedrijf De Combinatie uit Hardinxveld-Giessendam. In de stuurhut is oprichter Leen Reinders bezig met zijn allerlaatste klusjes. Het is van zijn laatste activiteiten binnen het bedrijf, want binnenkort stopt hij; de verantwoording van het familiebedrijf ligt al volledig in handen van zoon Bart.
Naast de complete betimmering was De Combinatie Interieurbouw verantwoordelijk voor het tegel- en loodgieterswerk en de vloerbedekking. Marcia Leeuwestein zegt over de inrichting: “We hebben op onze eerdere schepen wel verbouwd, maar nog niet eerder konden we beginnen met een geheel blanco canvas. Het lukte ons alleen niet om zelf al onze wensen voor de woning in een plattegrond te verwerken. Daarom hebben we Marloes Boele van Mdesigns benaderd; zij heeft in overleg een indeling en het materiaal- en lichtplan gemaakt. De plannen waren al in 2020 gemaakt en we zijn heel erg blij dat we nu eindelijk van het eindresultaat kunnen genieten.”
Audenda betekent in het Latijn: ‘waag, wat gewaagd moet worden’. Wie niet waagt wie niet wint. Gouke en Marcia Leeuwestein durfden het aan en zijn nu een prachtige tanker rijker.