Breeddiep gaat van 75 naar 300 meter

0

Het is definitief: het Breeddiep wordt breder. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu heeft het besluit ondertekend om de verbreding samen met het Havenbedrijf Rotterdam te betalen. De investering bedraagt crica 16 miljoen euro.

De nu nog smalle verbinding tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg is belangrijk voor de binnenvaart. Jaarlijks maken zo’n 50.000 schepen er gebruik van.

Het water wordt verbreed van 75 naar 350 meter. Daardoor kunnen schepen er gemakkelijker door varen. Door de verbreding wordt de stroming ter plekke ook minder sterk.

 

Maasvlakte

Melanie Schultz van Haegen: ‘Goede achterlandverbindingen zijn essentieel voor de Nederlandse economie. Verbreding van het Breeddiep maakt de binnenvaart veiliger en vergroot de capaciteit van het achterlandnetwerk van de Maasvlakte voor de binnenvaart. Daardoor kan de druk op het wegverkeer verminderen.’

‘Voor de haven van Rotterdam is dit een belangrijk project, waarin we graag investeren. De verbreding maakt de containervaart van en naar de Maasvlakte een stuk efficiënter en veiliger’, aldus COO Ronald Paul van Havenbedrijf Rotterdam.

 

Eénrichtingsverkeer

Het Breeddiep is een 75 meter brede verbinding tussen de in 1969 aangelegde Splitsingsdam en de Rozenburgse Landtong. Door de woelige stroming en het beperkte zicht is op dit moment louter eenrichtingsverkeer mogelijk, onder begeleiding van de Verkeerscentrale Hoek van Holland.

De verbinding wordt steeds populairder, omdat op het Hartelkanaal een beperking geldt voor de containervaart. Afhankelijk van de waterstand geldt daar een hoogterestrictie voor schepen met 4 lagen containers.

 

Planning

De kosten van de waterwerken worden gelijkelijk verdeeld over het Rijk en het Havenbedrijf. Schultz van Haegen had de Tweede Kamer eind 2014 al over de verbreding geïnformeerd.

Inmiddels is de voorbereiding gestart. Eind van het jaar is de aannemer bekend. Het is de bedoeling dat die na het broedseizoen met de werkzaamheden begint en dat de verbreding eind 2016 klaar is.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.