Het is de bedoeling van de eigenaren van Tolhuis Shipping ut Zwijndrecht dat de dubbelwandige type C-tanker Bolero IV hoofdzakelijk zal gaan varen in het ARA-gebied. Met de lage kruiplijn van 3,45 meter is de tanker echter ook geschikt voor de kanalen. Deze kruiplijn is vooral bereikt door ‘slechts’ negen tanks van 376 kuub aan dek te plaatsen.
De Bolero IV is verder hetzelfde uitgerust als de meeste tankers in deze klasse, maar dan 30 centimeter lager. De tanker is bij Jooren afgebouwd door VeKa, dat het schip ook geleverd heeft. Inmiddels is VeKa al ver gevorderd met de afbouw van de Bolero V. De proefvaart staat gepland op 15 april. Het complete pakket van de Bolero IV is overgenomen, alleen telt die tanker wel tien tanks. De Bolero IV gaat mineralen vervoeren voor Trendco uit Dordrecht.
Met de lage kruiplijn van 3,45 meter is de Bolero ook geschikt voor de kanalen. (foto’s Jan Hoek)
Tolhuis
Het was te druk aan de afbouwkade bij VeKa. Daarom werd uitgeweken naar Jooren in Werkendam, waar de Bolero IV door de medewerkers van VeKa werd afgebouwd. Het leidingwerk is gerealiseerd door VeKa Piping.
De coördinatie tijdens de afbouw lag namens de eigenaren in handen van Simon de Velde. “We hebben de tanker gekocht bij VeKa. Het casco was oorspronkelijk bestemd voor de bouw van een chemicaliëntanker met gecoate tanks en spiralen. Dat hebben wij laten veranderen, aangezien wij als bedrijf gespecialiseerd zijn in het vervoer van mineralen. Daarnaast hebben wij een drogeladingschip voor het vervoer van containers.”
“Het casco is afkomstig uit China. Je kunt zien dat het strakke casco onder regie van VeKa is gebouwd. We zijn zeer te spreken over de kwaliteit. Het bestek hebben wij in nauwe samenwerking met VeKa samengesteld”, vertelt Simon de Velde namens de eigenaren van Tolhuis Shipping. Een van de eigenaren woont aan het Tolhuis in Zwijndrecht, waarmee meteen de naam van de vennootschap verklaard is.
Vijfde Bolero
De naam Bolero staat al vanaf 1998 – toen werd een containerschip uit de vaart gekocht – op de schepen van familie De Velde. Het eerste nieuwbouwschip, eveneens een containerschip, werd in 2003 gebouwd.
De Bolero IV is het vijfde schip met deze naam. Deze tanker is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Hij wordt voortgestuwd door een Caterpillar van 1835 pk bij 1600 toeren.
De elektrisch aangedreven Verhaar-boegschroef wordt in beweging gezet door een Caterpillar C18. Misti Arnhem leverde de autokraan met een maximaal hijsvermogen van 1750 kilo op 15 meter. Kampers uit Puttershoek leverde het stuurhuis.
Inventief
De lessenaar en betimmering van de woning lagen in handen van Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmering. Het bedrijf uit Huissen beschikt over eigen ontwerpers die zorgen voor de juiste vertaalslag van de eisen, wensen en het budget van de klant in een scheepsinterieur op maat. Het inventieve projectteam van Willemsen vormt een rimpelloos verlengstuk van de afbouwer en ze denken gedurende het gehele project mee met de opdrachtgever.
Simon de Velde onderschrijft deze woorden volledig. “Het is een bedrijf dat je geen moment hoeft aan te sturen. De medewerkers van Willemsen weten precies wat ze moeten doen en ze leveren geheel volgens planning zeer fraai werk”, concludeert De Velde, die mede dankzij een bedrijf als Willemsen terugkijkt op een prettige afbouwperiode. Het is een prettige wetenschap dat de onderaannemers van de Bolero IV ook betrokken zijn bij de afbouw van de Bolero V.
(Jan Hoek)