Een losgerukte bolder in de Main-sluis van Dettelbach heeft op 12 augustus geleid tot een ongeval waarbij het binnenschip Sandra W betrokken was. Gelukkig vielen er geen gewonden. Schipper/eigenaar Peter Woortman wil het voorval uit veiligheidsoverwegingen onder de aandacht brengen. Bij het WSA Schweinfurt vermoedt men dat overbelasting van de bolder tot het ongeval heeft geleid.
De Sandra W voer op 12 augustus stroomafwaarts de sluis in Dettelbach in. Na het afmeren volgens de voorschriften informeerde de schipper de sluismeester per marifoon dat het schip klaar was om te schutten.
Bij de start van het schutten brak een sluisbolder af en vloog rakelings langs het hoofd van de stuurman. Er vielen geen gewonden, maar de Sandra W heeft wel enkele kleine beschadigingen opgelopen.
Roestvorming
Op foto’s die de bemanning heeft gemaakt zou te zien zijn dat de bolder is afgebroken door roestvorming. Schipper/eigenaar Peter Woortman: “Je kunt op de foto’s zien dat slechts één van de zes stalen pinnen is afgebroken. Dus de andere vijf waren al doorgeroest.”
“Als ook de andere bolders op deze sluis in een soortgelijke staat zijn, lopen collega-schippers een verhoogd risico op ongelukken. Er bestaat namelijk een vastmaakplicht in de sluis tijdens het schutten.”
Overbelasting
Uit navraag bij het bevoegde WSA Schweinfurt blijkt dat er nooit eerder een bolder is losgekomen op de sluis. Dettelbach is een zogenoemde damwandsluis. Om beschadiging van de damwand als gevolg van foutief vastmaken te voorkomen, hebben de bolders in de verankering breekpunten waarop bij overbelasting de breuk moet plaatsvinden (Sollbruchstellen).
Bij een belasting van meer dan 200 kN begeven ze het. Schepen mogen een belasting van de bolders van 200 kN dan ook niet overschrijden. Het WSA vermoedt dat overbelasting de reden was van het ongeval met de Sandra W, al is dat achteraf niet met zekerheid te zeggen.
“Wél veilig”
Het feit dat de breukpunten (pinnen) doorgebroken zijn kan hierop wijzen. “Schippers weten hoe sterk de bolders mogen worden belast. Men mag bijvoorbeeld niet ‘remmen’ aan de bolders.”
De losgekomen bolder wordt vervangen door een identiek exemplaar. Overigens is het schutten in de sluis volgens het WSA nog steeds veilig. “Wanneer men zich aan de voorschriften houdt en de bolders niet overbelast, is er geen enkele reden om ongerust te zijn.”