- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBodewes Binnenvaart gaat markt op met luchtsmering

Bodewes Binnenvaart gaat markt op met luchtsmering

- Advertentie -

Delen

Bodewes Binnenvaart gaat de markt op met luchtsmering om de rompweerstand van een schip te verlagen, en daarmee ook het brandstofverbruik. De werf in Millingen heeft daarvoor een systeem van luchtkamers uitgewerkt, ACES: Air Chamber Energy Saving. De beurs Construction & Shipping Industry, deze week in Gorinchem, is daarvoor het startsein.

♦ Klik hier voor een filmpje over ACES.

Bodewes Binnenvaart, onderdeel van de Damen Shipyards Group, is binnen groepsverband al langere tijd bezig met de ontwikkeling van luchtsmering. Dat gebeurde in het PELS-project (Project Energiebesparing Luchtgesmeerde Schepen), waarvan Damen Shipyards de penvoerder is. De onderzoeken en proeven waren gericht op het reduceren van de wrijvingsweerstand van schepen door lucht tussen de scheepsromp en het water te brengen.
“Het verder omlaag brengen van de rompweerstand en daarmee eveneens het brandstofverbruik was voor Damen de uitdaging om te kunnen bijdragen aan een, voor reders en scheepseigenaren, zo groot mogelijke energie-efficiëntie van het schip. Het optimaliseren van de voortstuwingsinstallatie is daar een belangrijk onderdeel van, maar zeker ook de optimalisatie van de rompvorm van het schip.” 

PELS-project
Ruwweg kan de weerstand van een schip in het water onderverdeeld worden in wrijvingsweerstand, vormweerstand en golfmakende weerstand. De wrijvingsweerstand maakt bij de voor binnenvaartschepen meest voorkomende snelheden zo’n 60 tot 70 procent van de totale weerstand uit.

Minister van der Hoeven bekeek vorig jaar het luchtkamerschip tijdens een bezoek aan de werf.in Millingen. (foto’s Bodewes Binnenvaart)

Binnen het PELS-project is onder andere met de onderzoeksinstituten MARIN (Wageningen) en DST (Duisburg) onderzocht wat de fysische mechanismen zijn, hoe die optimaal in het ontwerp van een schip kunnen worden toegepast en welke energiebesparing er dan haalbaar is. Uit de onderzoeken bleek dat het luchtkamerconcept, waarbij de lucht in speciaal gevormde recessen in de bodem van het schip wordt geblazen, het meeste rendement opleverde.
Aan de ontwikkeling van kennis en technologie is naast de leden uit het projectteam (Damen, Bodewes Binnenvaart, Marinvention,D.S.T. Marin, Imtech en de VNSI) ook financieel bijgedragen door het ministerie van Economische Zaken en de provincie Gelderland. Na voltooiing van het PELS 2-project is aanvullend onderzoek uitgevoerd, waarvoor de Europese Commissie subsidei gaf via het Kaderprogramma voor Research en Development.

Luchtkamerschip
Bodewes Binnenvaart heeft vervolgens een modelschip gebouwd om de onderzoeken op schaal uit te laten voeren. Daarna werd een conventionele tanker, de Kraichgau (62,50 meter lang), omgebouwd tot een luchtkamerschip.

Het luchtkamerschip op modelschaal.

In 2009 en 2010 zijn met dit schip onder verschillende condities metingen uitgevoerd op Nederlandse binnenwateren. Dat leverde een representatief beeld op van een gemiddeld vaarprofiel voor een soortgelijk schip.

Het luchtkamerschip op ware grootte.

Het resultaat van deze metingen was een weerstandsverlaging van 10 tot 20 procent voor de operationele snelheden van dit schip. Toegepast op een standaard Damen River Liner DRL 11,45e leidt het ACES-concept tot brandstofbesparingen van gemiddeld 15 procent op jaarbasis. Bij een conventioneel schip met een verbruik van 400 kuub zou het dus gaan om circa 60 kuub gasolie per jaar. Naast die besparing in de operationele kosten van het schip levert het systeem dus ook een reductie in CO2- emissies op van zo’n15 procent. 

Brandstofbesparing door ACES op een Damen River Liner type 11,45e.
 

Air Lubricated Vessel
De ontwikkeling van ACES is nu gereed. Het systeem is eenvoudig toepasbaar op drogeladingschepen en tankers van Bodewes Binnenvaart. De schepen die zijn voorzien van deze constructie zullen door Bureau Veritas opgenomen worden met de (nieuwe) klassenotatie ‘Air Lubricated Vessel’.
Het systeem komt ook op de markt voor andere scheepstypes dan Damens standaard DRL’s en DRT’s. Tijdens Construction & Shipping Industry in Gorinchem zal Bodewes Binnenvaart deze week in zijn stand ruimschoots aandacht aan ACES besteden.

Een Damen River Liner 11,45e.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -