In de rubriek Voortouw belichten we elke Binnenvaartkrant een licentiehouder van het Blue Road-beeldmerk. Deze editie: Peter Pleket van het motorschip Maritiem.
Samen met zijn vrouw Gonnie vaart Peter Pleket op motorschip Maritiem van 86 bij 9 meter (1.664 ton), met als domicilie Maasbracht. Ze omschrijven hun VOF Pleket-Meevis als ‘een hecht familiebedrijf’. “Doordeweeks zijn we alleen en in het weekend of vakanties varen onze kinderen met ons mee.”
Sinds u een schip heeft, steunt u de promotie van de binnenvaart. Is dat belangrijk voor u?
“Inderdaad sinds we begonnen samen te varen, in 1996, zijn we sponsor van het BVB. De binnenvaart moet goed worden gepromoot, altijd. Zeker aan de wal moeten ze meer over de binnenvaart weten. Natuurlijk om meer werk binnen te halen, maar dat is niet het enige. Een stom voorbeeld misschien, maar Geert Wilders haalt de meeste stemmen op het platteland van mensen die bang zijn voor buitenlanders omdat ze die niet kennen, niet omdat die er al wonen. Onbekend maakt onbemind, dat gaat in zekere zin ook op voor de binnenvaart. Het zijn niet de mensen die bij de Maashaven wonen die van de ligplaatsen voor binnenschepen af willen. Gelukkig is de laatste jaren de binnenvaart wel veel bekender geworden.
Wat vindt u van the Blue Road?
Een leuke naam, niet slecht gekozen. We gebruiken het beeldmerk op onze website (www.binnenvaartschipmaritiem.nl). En we hebben de Blue Road-vlag in top.
Doet u zelf aan binnenvaartpromotie?
Niet echt actief. Wel hebben we in Maasbracht een keer toen we daar lagen te repareren, een klas van 32 schoolkinderen aan boord gelaten om ze het leven aan boord te laten zien, bijvoorbeeld dat we in de woning gewoon rechtop kunnen staan.
Is de binnenvaart klantvriendelijk, zou u zeggen?
Als je bedoelt: ‘professioneel’, dan zeg ik ‘ja’. Of dat de laatste jaren veel beter is geworden, weet ik niet. Dat kan ik niet beoordelen.