Bij Ritsumasyl komt over het Van Harinxmakanaal een fietsbrug van hergebruikt biologisch materiaal. Provincie Fryslan maakt het geld vrij voor deze biobased composietbrug. De brug is een primeur voor Nederland.
Wereldwijd (en alleen in Nederland) zijn slechts twee van deze bruggen gemaakt, met een beperkte overspanning, in een park. De brug van Ritsumasyl is de eerste van zijn soort in het openbare wegennet en over een kanaal voor de beroepsvaart.
In het project, DRIVE genaamd, werkten de provincie, aannemer Reef Infra-Spie en composietproducent Infra Composites samen. Ook het onderwijs was betrokken (via Green PAC, het open innovatiecentrum voor kunststoffen, vezels en composieten).
Het team deed onderzoek naar de toepassing van biobased composieten in de bruggenbouw, in combinatie met een variantenstudie van wat de beste brug is. Dit leidde tot een ontwerp van een draaibrug met drie 22 meter lange dekken van bio-composiet. De dekken zijn voor 80 procent van natuurlijk materiaal, op basis van vlas. Dat is het nu hoogst haalbare percentage. De brug heeft een verwachte levensduur van vijftig jaar. In totaal wordt de brug 66 meter lang.
Vakprijs
Gedeputeerde Michiel Schrier: “We hebben hier een prachtig innovatief proces doorlopen met opdrachtgever, aannemer, producent en kennisinstellingen. Dat heeft een mooi plan opgeleverd waarin infrastructuur, circulaire economie, innovatie en kennisontwikkeling samenkomen. Daar mogen we als provincie trots op zijn.”
De bouw start medio 2018. De totale investering bedraagt 6,6 miljoen euro. Europa betaalt daaraan mee.
Het project heeft nu al erkenning gekregen in een wedstrijd binnen bouwbedrijf Strukton. Een vakjury kende een vakprijs toe op basis van innovativiteit, impact op de duurzaamheid, opschalingsmogelijkheden en samenwerking. Het geldbedrag (5.000 euro) is bestemd voor extra onderzoek bij de onderwijsinstellingen.