Sinds gisteren zitten 20.000 vertegenwoordigers van 200 landen 30 kilometer van Auschwitz in de Poolse mijnwerkersstad Katowice te brainstormen over het klimaat. Een brainstorm die miljoenen bomen zal vellen als besloten wordt om het bijmengen van biobrandstoffen als de voorlopige oplossing van het klimaatprobleem te verheerlijken.
Bij de Hollandse klimaattafel Mobiliteit was één van de eindconclusies dat biobrandstoffen moeten worden ingezet als duurzame overgangsbrandstoffen voor binnenvaart en het zware wegverkeer. Niet iedereen is ervan overtuigd dat biobrandstoffen nou zo’n geweldig duurzaam alternatief zijn voor hun fossiele neefjes.
De productie van biobrandstoffen kost meestal heel veel water, kunstmest (dat een broeikasgas veroorzaakt 300 maal sterker dan CO2) en fossiele brandstoffen, het kost landbouwland en concurreert met voedsel.
Er lijden mensen honger doordat wij biobrandstof bijmengen om ons klimaat in toom te houden. Misschien dat ze de klimaattafels kunnen opstoken, want het is weer een mooie show maar niet meer dan dat. Alles voor de bühne.
En die bühne is enorm als 200 landen deelnemen aan de klimaattop. Het vriest in Opper-Silezië; dus worden er fossiele brandstoffen opgestookt om het voor de mensen uit de (veel te) warme landen behaaglijk te maken (en ze zijn vast niet allemaal met de fiets gekomen). Er zal weer heel veel worden bereikt aan die klimaattoptafels, voor de bühne. Op een enkele zonderling na is niemand echt bereid genoegen te nemen met minder welvaart dan technisch mogelijk is.
Rupsje Nooitgenoeg Schiphol is een schitterend voorbeeld van de ongebreidelde economische groeidrift. Het werd tijd dat meer mensen cijfers van onderzoeksrapporten niet meer serieus nemen, al gaat het bij Schiphol vooral om weinig nobele NIMBY-slachtoffers en niet om wereldverbeteraars. Serieus wordt het bij een andere mindset, als we weigeren idioot goedkope vluchten te maken. Als je nu de brandstof een tikkie duurder maakt, schreeuwen de gele hesjes moord en brand dat je de kloof tussen arm en rijk verbreedt. Het is nog waar ook, maar je kunt je afvragen of ieder mens vanzelfsprekend het recht heeft om voor 19 euro van Amsterdam naar Madrid te vliegen.
De luchtvaart hoeft niet te voldoen aan klimaatregelen. Het is internationaal; dus er kan niks, luidt het drogadagium. De KLM laat zich erop voorstaan ook al biobrandstof bij de kerosine te mengen, wel 1,6 miljoen liter afgewerkt frituurvet per jaar. Zo, da’s een hoop, en eigenlijk ook best mooi hergebruik (vliegtuigen vliegen nog niet op houtsnippers of palmolie). Maar ja, wat is veel als je jaarlijks 4 miljard liter kerosine verstookt?
Als die gele hesjes echt een betere wereld willen, dan slaan ze in Katowice op de klimaattafels en eisen ze hogere brandstofprijzen.