Binnenvaart verkoopt zich goed op River Dating

0

De vierde editie van River Dating was een succes. De door Voies navigables de France (VNF) georganiseerde beurs trok op 7 en 8 december in Parijs 250 vertegenwoordigers uit het verladend bedrijfsleven: klanten en potentiële klanten van de binnenvaart. De 120 exposanten in Halle Freysinnet, die op allerlei manieren vervoer over water aan de man brengen, konden in 1-op-1-gesprekken aangeven welke logistieke oplossingen ze voor de aangeboden ladingpakketten te bieden hebben.

Seinehavens
VNF is niet alleen de Franse vaarwegbeheerder; de in 1991 opgerichte dienst heeft ook als taak de binnenvaart te promoten. Met de organisatie van River Dating doet VNF dat vol overgave en heel gericht. Voor de vierde editie, in de Franse hoofdstad, werkte de dienst samen met de Seinehavens Parijs, Rouen en Le Havre.

Algemeen directeur Marc Papinutti van de VNF (rechts) wordt bij de opening geinterviewd door presentator Patrick Wolf. 

River Dating brengt verladers en logistieke dienstverleners direct met elkaar in contact. Vooraf geven zowel exposanten als bezoekers aan met welke partijen ze nader willen kennismaken en wat ze te bieden hebben (vervoerders) of waar ze naar op zoek zijn (verladers). De organisatie regisseert de afspraken, zodat de deelnemers één of twee productieve dagen hebben.

Nieuwe lading voor de binnenvaart
De modal shift van lading van de weg naar het water krijgt zodoende daadwerkelijk vorm. Ter illustratie: de gesprekken tijdens de beurs vorig jaar in Brussel leidden er toe dat 700.000 ton lading nieuw naar de binnenvaart kwam.
Ook nu zijn de voortekenen goed. Tijdens River Dating 2011 waren diverse grote verladers aanwezig. Zoals Lafarge gips, Monoprix, Mars, Décathlon, Renault en de Casino Group.

Innovatieve logistieke concepten
Beide dagen waren er ook conferenties, discussies en presentaties. Daar kwamen nieuwe logistieke concepten aan bod, werden de resultaten van een onderzoek naar nieuwe goederenstromen met gebruik van 45-voetscontainers gepresenteerd, en werd gekeken naar nieuwe scheepstypen en vaarwegen.

Directe gesprekken tussen vervoerders en verladers. (foto’s MG Redacties)

Op de avond van de eerste beursdag reikte VNF vier Trofeeën voor Logistieke Innovatie uit. Mars, en Knauf wonnen prijzen voor verladers; Overmeer Transport Group en Transitainer werden onderscheiden als logistieke dienstverleners. Met de trofeeën wil VNF laten zien hoe innovatief de binnenvaart is en meteen andere verladers en vervoerders inspireren ook nieuwe logistieke concepten uit te werken.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.