Over twee dagen is het zover. De zes teams van Binnenvaart To The Top zullen met hun 48 deelnemers in de nacht van woensdag op donderdag rond de klok van drie uur naar de berging van de fietsenplaats gaan om al dan niet gehinderd door slaperige oogjes hun eigen fiets tussen die van duizenden andere deelnemers terug te vinden. Dat zal niet altijd even gemakkelijk zijn. In ieder geval hebben ze nog even de tijd voor het vijf uur is en aan de voet van de Alpe d’Huez het aftellen voor de start begint.
Het zal koud zijn bij de aanvang van de eerste rit die langs de tienduizenden waxinelichtjes die op de route branden en elk een label dragen van de naam van een dierbare. Vierduizend van top tot teen gemotiveerde sportievelingen beklimmen te voet of per fiets de 1860 meter hoge berg met 21 haarspeldbochten. Het gemiddelde stijgingspercentage over de ruim 13 kilometer lange route bedraagt ruim 8 procent.
Op donderdag 9 juni volgt Radio 2 van 6.00 tot 20.00 uur in alle programma’s de prestaties van de deelnemers en de aanmoedigingen van het thuisfront.
Diezelfde avond maken de NOS en de NCRV gezamenlijk een live televisieprograma vanaf de Alpe d’Huez. Dat wordt van 19.00 tot 20.00 uur uitgezonden op Nederland 1.
Op de blogs van de teamleden wordt veel geschreven over de resultaten van hun trainingen, die veel te laat op gang kwamen door het barre winterweer. Dirk Metselaar heeft bij zijn laatste trainingsronden wel heel veel pech gehad en kan bijna niet meer worden verslagen met de titel ‘Kampioen Lekrijden’. Binnen een week reed hij maar liefst zeven maal lek. We hebben ook goed nieuws: de blessure van Barend van Waardenberg is grotendeels verleden tijd en ook hij heeft met succes de nodige rondjes kunnen trainen.
Bagagedrager
Ook Petra de Kleijn heeft veel getraind en is goed voorbereid op de start. Ze meldt op haar blog dat ze van een ervaren renner goede tips heeft gekregen voor het onderweg uitpakken van drank en voedsel. De bovenkant van de verpakking van repen moet je al vooraf afscheuren. Krentenbolletjes per stuk verpakken in plastic zakjes zonder knoop. Petra zorgt er ook voor dat alle doppen van drankjes en gel al voor de start van de eerste stevige verpakkingsklik zijn losgedraaid. Ook dat scheelt tijdens de rit veel gehannes en concentratieverlies.
Petra schrijft verder:
“Een wielrenfiets heeft geen bagagedrager. Toch fietsen er op donderdag 9 juni heel wat wielrenners met iemand op hun ‘bagagedrager’ naar boven…Op mijn ‘bagagedrager’ zitten in ieder geval Frieda en Marielle, twee jonge vrouwen die nog zo graag veel langer van hun gezin en leven hadden willen genieten maar hun ziekte niet konden overwinnen.”
“Naar aanleiding van mijn uitdaging om de Alpe te beklimmen voor het goede doel heb ik veel reacties gehad van mensen die me steunen omdat zij in hun naaste omgeving iemand kennen die op dit moment vecht tegen zijn of haar ziekte. Ook die mensen rijden mee op mijn ‘bagagedrager’. Ik hoop dat ik met mijn beklimmingen een kleine bijdrage kan leveren aan hun genezingsproces…”
En met die regels vertaalt Petra de Kleijn de gevoelens van alle vierduizend deelnemers die maandenlang veel tijd hebben gestoken om donderdag met succes de berg te beklimmen. Ter nagedachtenis aan allen die te vroeg door kanker zijn overleden en ter motivatie van degenen die er tegen strijden.
(Hans Heiligers)