Het aandeel van de binnenvaart in het achterlandvervoer vanuit North Sea Port blijft groeien. In vijf jaar tijd steeg het van 54 naar 60 procent.
Dat blijkt uit onderzoek dat de havenbeheerder van Gent, Vlissingen, Terneuzen en Borsele zelf uitvoerde bij bedrijven die in het hele grensoverschrijdende havengebied zijn gevestigd.
Multimodale haven
North Sea Port profileert zich sterk als multimodale haven. Het havenbedrijf zet ook sterk in op duurzaam vervoer. Voor de vijfde maal deed North Sea Port onderzoek naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven gebruiken om goederen naar het achterland te vervoeren. Het gaat om de aan- en afvoer in 2022.
Daaruit blijkt dat 60 procent van de goederen via binnenvaartschepen wordt vervoerd. Dat is een toename met 6 procent in vijf jaar tijd. Het gaat zowel om het laden als het lossen van binnenvaartschepen.
Vervoer over water is daarmee de onbetwiste koploper. De voorsprong nam zelfs toe. Het aandeel van het wegvervoer daalde naar 28 procent. Het spoor bleef constant op een aandeel van 10 procent. “Ondanks kostenverhogingen”, merkt North Sea Port daarbij op. Schip-schip-overslag tussen zeeboten (transhipment) maakt 2 procent uit.
“De echte vooruitgang voor duurzaam transport zit hem in het aandeel van de binnenvaart. 60 procent is best wel uniek te noemen. Deze cijfers uit het modalsplit-onderzoek laten zien dat de bedrijven en rederijen in North Sea Port verder inzetten op vervoer via binnenvaart”, aldus CEO Daan Schalck.
Seine-Schelde-verbinding
North Sea Port zet actief in op een modal shift richting duurzaam transport via de binnenvaart en het spoor. Daar gaat de havenbeheerder mee door. Het grensoverschrijdende havengebied beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen. Het prijst zich gelukkig dat het “ligt op het kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden via binnenvaart, spoor en wegvervoer en op een aantal Europese vervoerscorridors.”
Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen met de realisatie van de nieuwe Seine-Schelde-verbinding. Dat vergroot de mogelijkheden naar het achterland. Daardoor kunnen in de toekomst binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton vanuit Gent, Vlissingen en Terneuzen tot Parijs varen.
Ook in het spoor investeert North Sea Port. Zo werkt de haven samen met de spooroperators ProRail (Nederland) en Infrabel (België) aan een nieuwe verbinding op de oostoever tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate, een nieuwe zuid-oostboog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug en de ontsluiting naar het noorden van de spoorbundel aan het Kluizendok.
Minder overgeslagen
In het eerste half jaar van 2023 werd in de havens van North Sea Port 31,3 miljoen ton overslagen in en uit de binnenvaart. Dat was 6 procent minder dan een jaar eerder, toen het havenbedrijf zijn beste eerste jaarhelft ooit beleefde.
De afname deed zich over de gehele linie in de haven voor. De overslag van vloeibare bulk (7,1 miljoen ton) daalde in totaal met 18 procent, onder meer bij gas- en dieselolie, nafta en chemische producten. Droge bulk (18,4 miljoen ton) nam af met 9 procent. Er was bijvoorbeeld minder overslag van steenkool, ook doordat vorig (na)jaar heel wat extra voorraden zijn aangelegd.
Containers (1,1 miljoen ton) kenden een terugval van 7 procent. Roro (1,9 miljoen ton) nam af met 4 procent. De overslag van stukgoed (5,0 miljoen ton) daalde met 11 procent.