Er zijn nog steeds geen hoofdmotoren voor binnenschepen die voldoen aan de strenge emissienorm Stage V die de Europese Commissie in september 2016 heeft vastgelegd en die op 1 januari 2019 in werking treedt. De Duitse binnenvaartbond BDB wil dat die NRMM-richtlijn aan de realiteit worden aangepast. Op z’n minst zou de overgangstijd moeten worden verlengd.
De modernste scheepsmotoren kunnen zelfs met ingebouwde filters en katalysatoren niet aan de NRMM-richtlijnen voldoen, stelt de BDB. Het ziet ernaar uit dat Euro VI-motoren voor vrachtwagens en andere motoren de binnenvaartsector moeten gaan ‘redden’. Deze motoren moeten dan wel geschikt worden gemaakt voor toepassing op binnenschepen.
Op Europees vlak worden de technische voorwaarden aangepast om dit mogelijk te maken. Het Duitse verkeersministerie onderzoekt het toepassen van alternatieve motoren, die echter – door de Europese regelgeving – een maximaal vermogen van slechts 560 kW (circa 760 pk) mogen hebben.
De BDB is niet blij met deze gang van zaken. De bond vindt het beschamend dat de NRMM-eisen niet worden aangepast aan de realiteit: er zijn volgens de BDB simpelweg geen scheepsmotoren die aan deze eisen voldoen. Daar hebben binnenvaartorganisaties jaren geleden al voor gewaarschuwd.
Binnenschip is geen vrachtwagen
“Men werkt nu aan suboptimale oplossingen die duur zijn en waarvan niet zeker is of ze in de praktijk haalbaar zijn. Dat is houtje-touwtje-werk. Brussel moet wakker worden en de NRMM-eisen aanpassen of op z’n minst de overgangstijd verlengen.” Aldus de BDB.
Die vraagt de Duitse overheid hier in Brussel op aan te dringen. BDB-voorzitter Martin Staats wijst erop dat Euro VI-motoren voor vrachtwagens niet voor binnenschepen zijn ontworpen. Ze hebben te weinig vermogen, een te korte levensduur en zijn storingsgevoelig. Een binnenschip is dan ook geen vrachtwagen. Het neemt veel meer lading mee en heeft veel meer energie nodig om veilig te kunnen varen.
Alternatieve motoren met een vermogen van maximaal 760 pk kunnen volgens Staats geen oplossing zijn. “Hoeveel motoren moet je dan in de machinekamer plaatsen om voldoende vermogen te hebben? Daar heb je aan boord niet eens de ruimte voor. Los van het feit of het werkt in de praktijk zou zo’n ombouw miljoenen kosten. Dat is ook financieel voor het overgrote gedeelte van de Europese vloot een niet-haalbare kaart.”