In het onderzoek naar digitalisering en automatisering in de binnenvaart speelt de Duitse Bundesanstalt für Wasserbau (BAW) al jaren een belangrijke rol. Binnenkort vinden op de binnenvaartsimulator van het instituut tests plaats met automatisch schutten.
“Automatisering en digitalisering kunnen de binnenvaart veiliger, betrouwbaarder, efficiënter en duurzamer maken”, zegt BAW-directeur Christoph Heinzelmann. Zijn instituut werkt op diverse vlakken mee aan het vorige zomer gestarte project “Ferngesteuertes, koordiniertes Fahren in der Binnenschifffahrt“ (FernBin), waarbij ook de Universiteit Duisburg-Essen en het ontwikkelingscentrum voor scheepvaart DST in Duisburg betrokken zijn. Het project wordt gesubsidieerd door het Duitse ministerie van Economische Zaken en loopt tot eind 2022.
Sensoren
FernBin is opgezet om de voorwaarden te creëren om binnenschepen vanuit een centrale aan de wal te kunnen aansturen. De BAW levert voor het project via een webdienst alle data die hiervoor nodig zijn, waaronder de waterdiepte en stroomsnelheid. De data zijn afkomstig van een aantal schepen, die onlangs door de BAW in het kader van een andere Europees binnenvaartproject zijn uitgerust met sensoren.
Automatisch schutten
Voor allerlei tests en simulaties maakt de BAW inmiddels al tien jaar gebruik van zijn binnenvaartsimulator. Die speelt onder meer een rol in het Europese SCIPPER-project, dat onderzoek doet naar geautomatiseerd schutten.
Er wordt een assistentiesysteem voor schippers ontwikkeld om het schutten sneller, veiliger en vlotter te laten verlopen. Dit beperkt de benodigde hoeveelheid schutwater en beperkt het oponthoud aan sluizen en de uitstoot van schadelijke emissies. De BAW test dit in diverse scenario’s op de simulator.
Virtuele schepen
Hierbij worden virtuele schepen door stuurmannen onder verschillende omstandigheden met en zonder assistentiesysteem door een sluis gestuurd. Op die manier kan de BAW het systeem valideren, alvorens het op een echt binnenschip geïmplementeerd wordt.
Voor het sluispersoneel is een managementsysteem in ontwikkeling dat de aankomsttijd van schepen aan de sluizen realistisch kan inschatten en optimaliseren. Het systeem maakt gebruik van kunstmatige intelligentie. Het wordt sinds 2017 op de Donau getest en binnenkort ook ingevoerd op het Main-Donau-kanaal. Verder zijn er pilots gepland op het Wesel-Datteln-kanaal en het Elbe-Seiten-kanaal.