De ASV is boos over het besluit van Havenbedrijf Antwerpen om de Royerssluis twee maanden te stremmen. Ook over het late tijdstip waarop dat bekend is gemaakt, klaagt de Nederlandse schippersvereniging. De ASV vreest bovendien dat de voor de binnenvaart belangrijke sluis op termijn helemaal buiten gebruik wordt gesteld.
De reden van de sluiting is dat de bruggen en wegdek over het sluiscomplex aangepast dienen te worden. Daarmee wil het Havenbedrijf onveilige situatie voor fietsers verhelpen.
Het moment waarop de stremming bekend werd gemaakt was te laat, vindt de ASV. De organisatie “kan zich niet voorstellen dat de haven van Antwerpen van dit besluit niet eerder op de hoogte was dan een week voordat het besluit uitgevoerd wordt. Tenslotte moeten aannemers en dergelijke ook lang van te voren geregeld worden. Toch heeft men de schippers er tot nu toe niet van op de hoogte gesteld. Dat is bijzonder laakbaar.” Aldus ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma in een reactie.
Definitief buiten gebruik?
De ASV vermoedt dat er plannen zijn om de Royerssluis definitief ontoegankelijk te maken voor de binnenvaart en protesteert daar sterk tegen. “De Royerssluis is voor de binnenvaart een heel belangrijk knooppunt en de haven van Antwerpen benadeelt hiermee de binnenvaart enorm.”
Ook diverse leden van de vereniging hadden daar al op voorhand tegen geprotesteerd. Tot nu toe zonder reactie. Uit interne informatie van werknemers bij de havendienst heeft de ASV eerder vernomen dat de Royerssluis definitief buiten gebruik gesteld zou kunnen worden. “Ons kwam ter ore dat men een definitieve up-to-date renovatie kennelijk te duur zou vinden.”
Extra risico’s en emissies
Sluiting zou tot langere wachttijden bij de andere sluizen leiden, voorspelt Fluitsma. “Waar zeevaart voorrang heeft en geen wachtplaatsen beschikbaar zijn. Veel omvaarkilometers voor schepen, die van of naar het Albertkanaal komen/gaan of die ten oosten van Lillobrug laden of lossen en voor schepen die richting Brussel en Gent via de Zeeschelde varen.’
Dat brengt ook extra risico’s met zich mee door het langduriger bevaren van zeevaartroutes en bij mist of storm, waarschuwt de ASV. Plus extra brandstofverbruik “en daarmee verhoogde emissies binnen een reeds zeer zwaar belast gebied. Wij willen u erop wijzen dat Antwerpen wel milieuzones heeft ingesteld voor automobilisten maar het kennelijk geen probleem vindt dat schepen uren moeten omvaren.”
illustratie: De Royerssluis is een belangrijke verbinding voor de binnenvaart. (illustratie Google Maps)