ASV ontmoet medestander in evofenedex voor behoud kleine binnenvaart

0

“Ook evofenedex  signaleert bij haar leden de problematiek van het verdwijnen van de kleinere binnenvaart.” Dat schrijft de ASV. De schippersorganisatie had 28 mei “een constructief gesprek” met  vertegenwoordigers van de vereniging van verladende en exporterende bedrijven.

De aanleiding was de inmiddels meer dan 1.500 keer ondertekende ASV-petitie Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks en CO2-uitstoot. In aanloop naar de petitie-aanbieding op 26 juni zullen evofenedex en de ASV beide het belang onder de aandacht brengen van “het voortbestaan van een gezonde binnenvaartvloot met een grote diversiteit aan schepen”, aldus de ASV.

“Bovendien worden alle (dus ook grotere) binnenvaartbedrijven met zoveel onnodige (CCR) uitgaven en opdrachten geconfronteerd dat andere noodzakelijke (vergroenings)investeringen niet gedaan kunnen worden. Dat heeft ook effect op het product dat men aan kan bieden aan de verlader.” Op  dit vlak is het “voor zowel de ASV als evofenedex duidelijk dat de overheid hier een ondersteunende, voorwaardenscheppende rol zou moeten spelen.”

 

Gezamenlijk belang

De organisaties zitten op veel punten op één lijn, schrijft de ASV: “Beide organisaties willen dat wat betreft vergroening en verduurzaming van de binnenvaartvloot er ingezet wordt op echte oplossingen op lange termijn voor alle type binnenvaartschepen waarbij tegelijkertijd al eenvoudig te bereiken verbeteringen op korte termijn gestimuleerd worden.  Ook daarbij willen de organisaties hun expertise en ervaringen delen om de kansen voor de hele binnenvaartsector hierin te vergroten.”

Ook zullen de partijen elkaar op de hoogte houden en samenwerken bij (onnodige) belemmeringen waar de binnenvaart mee te maken heeft, zoals congestie op de deepsea containerterminals, sluizen, tekortschietend onderhoud van kleinere vaarwegen, ontbrekende ligplaatsen, spertijden en de noodzaak van het verhogen van bruggen.

De verladers en de schippers hebben een gezamenlijk belang in een gezonde binnenvaartsector, stelt de ASV. “Dat wordt door beide partijen erkend en daarom zullen beide organisaties zich inzetten om deze sector te ondersteunen waar mogelijk.” Op de korte termijn zullen de ASV en evofenedex samen de CCR-regelgeving en de ongewenste effecten daarvan aan de orde stellen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.