- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAsto bouwt multifunctionele Lorca voor familie Rademakers-Dagnelie

Asto bouwt multifunctionele Lorca voor familie Rademakers-Dagnelie

- Advertentie -

Delen

Federico García Lorca (1898-1936) wordt gezien als een van de grootste dichters die Spanje heeft voortgebracht. Het was echter geen eerbetoon aan zijn veelal progressieve gedichten dat de schepen van Roger Rademakers en Sheila Dagnelie (beiden 47 jaar) al bijna twintig jaar de naam Lorca dragen. “De naam is kort en bondig en vonden we gewoon lekker klinken”, is hun simpele verklaring.

In februari 1998 kochten ze de 716 ton metende Rodeur uit de vaart. Na zes jaar werd dat schip vervangen voor de in 1965 gebouwde 1.400 ton metende Vento.

Die Lorca voldeed niet meer geheel aan de eisen van deze tijd. Roger en Sheila bekeken veel bestaande schepen, maar geen enkel beschikbaar drogeladingschip voldeed aan de eisen van de schippers uit het Belgische Evergem.
Het was Antwerpenaar Gino Debruyne van GSK die het echtpaar op het spoor bracht van Sjef Peters, directeur-eigenaar van Asto in Raamsdonksveer. Het resulteerde in een turnkey project voor de bouw van een compleet nieuw, 1.905 ton metend multifunctioneel schip van 86 x 10 meter.

 

Hard werken

“We zijn in 1998 met niets begonnen en hebben na jarenlang hard werken een compleet nieuw schip kunnen laten bouwen. Dat hadden we echt nooit kunnen denken.”

“Er is in al die jaren bij ons nog nooit een matroos aan boord geweest; we hebben altijd alle werkzaamheden zelf gedaan en zijn daarom in die periode slechts drie keer op vakantie geweest.”

“Dat was geen probleem, want varen is ons lust en leven. Die werk- en levenswijze sprak kennelijk ook onze bank (ING Gent Zeehaven, red) aan, want zij hadden alle vertrouwen in onze nieuwbouwplannen”, aldus een zichtbaar trotse familie Rademakers-Dagnelie.

26lorca_2

Schroefasgenerator

Het fraai afgewerkte De Waardt-casco werd gebouwd in het Roemeense Orsova. Voor de voortstuwing werd bewust gekozen voor een door Koedood geleverde Mitsubishi van 953 pk. “Ook het weinige aantal pk’s is een bewuste keus, evenals de aanschaf van een schroefasgenerator, die niet veel hoeft te draaien.”

“Hadden we aan boord van ons vorige schip te maken met een geluidsniveau van meer dan 100 dB, op onze nieuwe Lorca is dat slechts 57 dB.”

“Van Wijk Werkendam leverde naast de stuurhut met kolom ook de lieren en de kopschroef.” “De Lorca is waarschijnlijk het eerste drogeladingschip dat uitgerust is met het navigatiesysteem Titan”, aldus de contente eigenaar. Dat is een nieuwe lijn van Radio Zeeland SMP.

 

Gouden medewerkers

De sfeer op de scheepswerf in Raamsdonksveer maakt duidelijk dat alle partijen terugkijken op een prettige afbouwperiode. Niettemin hebben Roger en Sheila nu lang genoeg voor de wal gelegen. Zij zeggen: “Negen maanden geleden hebben we ons vorige schip verkocht. De afbouwperiode gaat rap, want dan ben je voortdurend bezig. Maar het wachten op het casco was voor ons een taaie tijd.”

“Bij Asto zijn al onze wensen vervuld en is een droom realiteit geworden. Sjef Peters beschikt over gouden medewerkers, waarmee het goed werken was.” “Ze leveren zichtbaar vakwerk. Alles blinkt van het inox en als ik mijn verwondering daarover uitspreek, is de reactie van Sjef Peters: ‘Dat is bij Asto standaard’.”

De Lorca is een multifunctioneel schip geworden, mede dankzij het kolomstuurhuis. “De verhouding tussen kuubs – 2.400 onder de (IJsselmeer versterkte) luiken – en tonnen is goed. We hebben bewust gekozen voor een schip met een breedte van 10 meter; we kunnen desgewenst tien lengtes containers kwijt en drie europallets naast elkaar plaatsen.”

26lorca_3

CBO

“We varen voornamelijk met zink­erts naar Auby in Noord-Frankrijk en proberen in Frankrijk steenslag te laden voor bijvoorbeeld Doornik. Het maakt ons niet veel uit wat we in het ruim krijgen; zand of in Amsterdam geladen veevoer of soja, als we maar kunnen varen.”

“Vanaf het begin zijn we aandeelhouder van de Coöperatieve van Binnenvaart Ondernemingen (CBO) en daarmee hebben we altijd goed ons geld kunnen verdienen. We willen nog zo’n achttien jaar varen op deze Lorca en dat is mede de reden dat we besloten hebben een schip te laten bouwen dat volledig voldoet aan de laatste normen.”

Als ze na hun werkzame leven aan wal komen is een woning in de Spaanse provincie Murcia wellicht een mogelijkheid; daar ligt namelijk de fraaie vakantieplaats Lorca.

 

tekst en foto’s: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -