Voor het eerst is in een Belgische haven LNG gebunkerd. Woensdag 5 december ontving de Nederlandse tanker Argonon van rederij Deen Shipping in Antwerpen Liquefied Natural Gas uit een truck.
"Daarmee wordt opnieuw een stap vooruit gezet in de richting van een meer milieuvriendelijke scheepvaart in de haven van Antwerpen", constateert Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen tevreden. De havenbeheerder "blijft zich actief inzetten om diegenen die overstappen op deze milieuvriendelijkere brandstof te ondersteunen en zo verder de logistieke keten te verduurzamen".
Aanmoedigen en faciliteren
"Naar aanleiding van de zwavelnormen op scheepsbrandstof en de strenger wordende emissienormen op zowel zee- als binnenvaart wordt het gebruik van LNG als brandstof in plaats van diesel al een hele tijd onderzocht. Maar dit vraagt niet alleen grote inspanningen van de rederijen, ook de havens moeten zich aanpassen en voorzieningen treffen. In het kader van het duurzaamheidsbeleid wil het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen het gebruik van LNG als scheepsbrandstof niet alleen aanmoedigen maar ook faciliteren."
GHA wil in 2015, als de strengere IMO-zwavelnormen van kracht worden, LNG op een veilige en efficiënte manier aan schepen aanbieden in de haven van Antwerpen "en dit op dezelfde wijze waarop conventionele brandstoffen vandaag worden gebunkerd".
Veilig bunkeren
Voor de LNG-bunkering van de Argonon liet het GHA een studie uitvoeren naar de veiligheidsparameters en de procedures voor de ‘truck-to-ship’-transfer. Daarnaast stelde het Havenbedrijf, samen met de werkgroep LNG van het World Port Climate Initiative (WPCI) waarvan het ‘Lead Port’ is, bunkerchecklists en richtlijnen op voor deze nieuwe bunkeroperaties.
"Die procedures en richtlijnen zijn de noodzakelijke basis om LNG-transfers vlot en veilig te laten verlopen in een havengebied. Er werd dan ook gezocht naar geschikte locaties en waar nodig wordt bijkomende infrastructuur voorzien."
Zinvol alternatief
Naast de veiligheidsaspecten van de bunkering, werd ook een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke effecten op de externe veiligheid in het havengebied en de omgeving rond de waterwegen. "Daaruit blijkt dat de impact van het gebruik van LNG als scheepsbrandstof op de veiligheid van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde minimaal is. Dit toont aan dat het gebruik van LNG in het Westerscheldegebied een realistisch en zinvol alternatief kan bieden voor de klassieke scheepsbrandstof."
Begin dit jaar publiceerde de Antwerpse havengemeenschap een duurzaamheidsverslag voor het Antwerpse havengebied. Op 4 december werd dit bekroond met de Best Belgian Sustainability Award 2012.