- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAntwerpen pakt met BICOS knelpunten in containerafhandeling aan

Antwerpen pakt met BICOS knelpunten in containerafhandeling aan

- Advertentie -

Delen

De afhandeling van containerbinnenschepen in de Antwerpse haven moet strakker gepland worden. Er is behoefte aan een betere opvolging van de schepen en meer transparantie. Tot die conclusie komen binnenvaart- en terminaloperators en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in een gezamenlijke analyse.

In de voorbije maanden zijn op kleine schaal oplossingsvoorstellen aan de praktijk getoetst. BICOS, het BInnenvaart COördinatie Systeem, past in het totaalplan van de Antwerpse haven om de concurrentiekracht van de haven te versterken.

"Als de binnenvaart vertraging oploopt, kiezen wij voor de truck" 
Als gevolg van vertragingen aan de zeeterminals zag de firma DuPont, een groot gebruiker van de containerterminal in Meerhout, het aantal binnenvaarttransporten de afgelopen tijd dalen. Toch wikkelt het bedrijf nog steeds 80 procent van zijn transporten via de waterweg af.
“Aangezien de snelwegen in onze regio overvol zijn, willen we niet onder die 80 procent komen,” aldus Ivan Letar van DuPont. “Maar als de binnenvaart vertraging oploopt, kiezen wij voor de truck. Hoe sneller binnenschepen in de zeehaven worden afgehandeld, hoe meer wij een beroep op de binnenvaart doen.”

Niet op tijd
Volgens Dirk Oellibrandt (MSC) ligt de oorzaak van de vertragingen vaak buiten de macht van de terminaloperators. “De verspreide ligging van terminals in de haven maakt het plannen van binnenschepen complexer”, aldus Oellibrandt. “Vaak komen binnenschepen niet op tijd op de terminal aan. De afgelopen jaren is het binnenvaartvolume sterk gestegen, wat eveneens een rol speelt.”

(Sarah De Preter)

Lees het  uitgebreide artikel in De Binnenvaartkrant van 8 juni 2010.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -