De afhandeling van binnenvaartcontainerschepen op de Antwerpse terminals loopt nog niet naar wens. Het Havenbedrijf heeft marktpartijen gevraagd in te schrijven voor een zogeheten consolidatiehub op Linkeroever. Er worden ook extra maatregelen genomen om de afhandeling op de Antwerpse containerterminals te verbeteren.
De lange wachttijden en vertragingen voor binnenschepen bij de Antwerpse terminals leidden in april 2018 tot de ondertekening van het Actieplan Binnenvaart. Focuspunten daarin zijn centrale planning, samenwerking, bundeling en digitalisering.
Sinds september 2018 wordt gewerkt aan het bundelen van kleine containervolumes. De minimale call size voor binnenschepen op de zeehaventerminals bedraagt momenteel 30 containers. Zowel op Linker- als Rechteroever zijn hubs ingericht voor het bundelen van die kleinere volumes.
Extra consolidatiehub
Uit een tussentijdse evaluatie bleek onlangs dat er behoefte is aan een extra consolidatiehub op Linkeroever voor de terminals in het Deurganckdok. Het Havenbedrijf Antwerpen heeft een marktbevraging uitgezet en tevens het bundelingsproject verlengd tot eind juni.
Ook zal de stuurgroep nieuwe maatregelen uitwerken om de afhandeling van binnenvaartcontainerschepen in de haven te verbeteren. Een van de pijnpunten is het tekort aan ligplaatsen voor de binnenvaart in de Antwerpse haven.