De havens langs het Noordzeekanaalgebied kijken terug op een goed eerste half jaar van 2013. Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad noteerden een stijging van de overslag van 3,7 procent.
(foto Alf van Beem/Wikimedia)
De Amsterdamse haven deed het met een toename van 5,4 procent het best. De groei zit vooral in de energiesector, waar de Amsterdamse haven – de grootste benzinehaven van de wereld – van oudsher sterk in is.
Steenkool
In de eerste helft van dit jaar werd in de Noordzeekanaalhavens 48,3 miljoen ton verwerkt. Amsterdam zorgde voor 40,3 miljoen ton. Dat is 2,1 miljoen ton meer dan in dezelfde periode van 2012.
Met name steenkool (+27 procent) en agribulk (+24 procent) namen sterk toe. De overslag van olieproducten (-3 procent) en bouwgrondstoffen (-2 procent) nam licht af. De overslag van containers (-24 procent) en roro (-54 procent) nam sterk af. De overslag van overige stukgoederen nam wel weer sterk toe: 43 procent.
Energiehaven
“Het jaar 2013 is veelbelovend begonnen”, aldus president-directeur Dertje Meijer van Havenbedrijf Amsterdam. “We zagen de overslag stijgen, ondanks de tegenvallende economie. Als energiehaven zien we dat de vraag naar energie blijft stijgen. Dat heeft te maken met de relatief lage kolenprijs en met de grotere importbehoefte van Duitsland, onder meer door sluiting van mijnen. Met deze cijfers over het eerste halfjaar is de verwachting dat we 2013 met een redelijke plus zullen afsluiten. In samenwerking met partners en klanten werken wij aan de verdere optimalisering en intensivering van onze havenactiviteiten om de groei vast te houden.”
Daling in IJmuiden
Niet alle havens deden het goed. In IJmuiden daalde de overslag ten opzichte van 2012 met 5 procent tot 7,7 miljoen ton. In Beverwijk was de afname 24 procent, naar 89.000 ton. In Zaanstad daarentegen was de stijging van de overslag uit zeeschepen 133 procent, waardoor die uitkwam op tot 123.000 ton.
·