Amsterdam vervangt de uit 1930 stammende veerponten op het Noordzeekanaal voor lichtere, elektrisch aangedreven schepen. Het gaat in totaal om vijf ponten voor drie oversteken richting IJmuiden. Amsterdam maakte al eerder schoon schip met vier IJveren van en naar Noord.
De gemeente laat weten dat de eerste nieuwe veerpont in de zomer van 2021 arriveert en dat er daarna elk halfjaar eentje instroomt, tot 2023. GVB Veren is in opdracht van Amsterdam verantwoordelijk voor de veerdiensten op het IJ en het Noordzeekanaal. Na een Europese aanbesteding voor de 5 ponten over het Noordzeekanaal, kwam de aanbieding van Holland Shipyards het beste uit de bus. De werf uit Hardinxveld-Giessendam leverde eerder al de hybride IJveren.
Bewegende hekken
De nog te bouwen elektrische schepen worden van 41 meter lang en 14 meter breed. ze kunnen per oversteek 20 auto’s, 4 vrachtwagens of 400 passagiers meenemen. Als er meer voetgangers en fietsers dan automobilisten staan te wachten, dan kan het passagiersdek daarop worden aangepast met bewegende hekken.
Na elke retourvaart van 20 minuten zijn de ponten in 3 minuten weer opgeladen. Boven windkracht 8 kan zo nodig een generator bijspringen.