Na een refit heeft Jongert Shipyard onlangs de Ameena, een Jongert 2900M-line jacht, te water gelaten. De eigenaar die het vaartuig in 2004 kocht, bracht het afgelopen december naar de werf in Wieringerwerf. Vijf maanden later is het 29,10 meter lange jacht weer als nieuw.
De Ameena, ontworpen door Tony Castro, werd in 2004 onderscheiden met de prestigieuze ShowBoats International Award als beste zeiljacht in de categorie tot 40 meter lengte.
Jongert Shipyard heeft, na een refit, onlangs de Ameena, een Jongert 2900M-line jacht, te water gelaten. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)
De eigenaar had in het verleden al eens een gebruikt Jongert-jacht gekocht. Dat was hem zo goed bevallen dat hij in 2004 opdracht gaf voor de bouw van een Jongert 2900M-line. De Ameena bevalt nog steeds; vandaar de uitgebreide ‘opknapbeurt’.
Het gebeurt steeds vaker dat eigenaren besluiten hun jacht te laten refitten, stelt een woordvoerder van Jongert. “Het is ook helemaal niet nodig om steeds een nieuw jacht te kopen zoals je om de paar jaar een nieuwe auto koopt. Een Jongert-jacht behoudt zijn kwaliteit voor tientallen jaren en een refit kan dan worden gebruikt om hetr na verloop van tijd weer een ‘nieuw jasje’, een nieuwe styling, te geven. Ook kan een refit gebruikt worden om de laatste technische snufjes toe te passen. Want natuurlijk zijn er in de loop der jaren steeds nieuwe ontwikkelingen.”
Intensief gezeild
De Ameena is een zusterschip van het zeiljacht Scorpio Dei Mare dat vorig jaar op de eerste plaats eindigde in de driedaagse zeilrace The Superyacht Cup Palma 2010. “Waar de Scorpio Dei Mare zeiltechnisch gezien is uitgelegd voor racen, is de Ameena meer uitgelegd voor cruisen met een kleine of zelfs zonder extra bemanning. Maar de Ameena heeft dezelfde lijnen als zijn zusterschip en is zonder meer ook een snelvarend jacht. De eigenaar heeft haar de afgelopen jaren intensief gebruikt en heeft met de Ameena in die periode ook menig wedstrijdjacht achter zich gelaten. Vandaar dat bij de refit ook een complete rigging-update is uitgevoerd. De mast is volledig gestript en alle rigging is volledig onderzocht en waar nodig vernieuwd. Ook is het grootzeil vervangen.”
Bij de refit is, zoals gebruikelijk, onder meer ook het aandrijfsysteem volledig gecontroleerd, is het hydraulische systeem geheel vernieuwd en de watertank gestraald. Verder is het jacht rondom opnieuw geschilderd en is in de diverse ruimtes nieuwe vloerbedekking gelegd. De Ameena is volledig gecertificeerd met onder meer een Lloyds-certificaat.
Snelle zeiler
Wie het jacht eenmaal heeft gezien, herkent haar daarna al van ver. ‘De Ameena combineert snelheid, luxe en comfort met een geheel eigen identiteit’, stelt de projectmanager. ‘Aan beide zijden van de deksalon is een prachtige teak houten rand bevestigd. Dat is echt een in het oog springend kenmerk van dit jacht. Dat kenmerk hebben wij bij de refit vanzelfsprekend intact gelaten. Zij heeft een nieuwe styling, maar haar prachtige lijnen, haar uitstekende zeileigenschappen en haar kenmerkende looks zijn niet gewijzigd.’