Het is september 2015 als het casco bij Vahali Shipyards in Servië van de helling rolt. Reeds gedeeltelijk geïnstalleerd wordt de cruiser naar Shipyards Vahali in het Nederlandse Gendt versleept, waar hij onder de supervisie van Kamphuisen Projects wordt afgebouwd. Op de dagelijkse agenda van Vahali’s CEO Vincent Bekker staat – evenals op die van Koert en Marian Kamphuisen – de uitdaging om onderscheidend te zijn en te streven naar perfectie voor het realiseren van AmaWaterways-cruisers.
Het schip is genoemd naar Executive Vice President Kristin Karst. Als levenspartner van AmaWaterways’ President Rudi Schreiner heeft zij vele functies in het bedrijf. Daarnaast is Kristin een vriendelijke en charmante dame die tijd maakt voor smalltalk of een interview.
Nummer 25
Reeds in Servië op de Vahali Shipyards doopt Kristin haar schip. Maar liefst 600 aanwezigen zien haar op het podium het lint doorknippen, begeleid door de woorden “Ik doop u AmaKristina en wens bemanning en schip een goede vaart”. Een doffe plof, de champagnefles geeft zich bruisend over, het applaus drijft weg met een briesje over de Sava-rivier.
Arnhem, 24 maart: vandaag ligt het accent op het reeds 25e gerealiseerde bouwnummer van Kamphuisen Projects BV evenals de ingebruikneming van de AmaKristina. Gasten, medewerkers en leveranciers worden tijdens een ‘minicruise’ verwend met een toost, speeches en haute cuisine.
‘s Avonds is het feest met familie en vrienden. Ook voor stichting ALS Nederland en CliniClowns is het een waardevolle dag doordat firma’s en genodigden voor deze goede doelen een bedrag van 15.470,25 euro bijeenbrengen. Door de Kamphuisen-BV is dit bedrag verdubbeld.
Donderdag 30 maart: inschepen in Amsterdam voor Boedapest. Kapitein Jan de Bruin staat op de AmaKristina aan het roer. Hij weet zich samen met de hotelmanager gesteund door 55 medewerkers aan boord om het de gasten naar de zin te maken.
Flirt met de etiquette
Aan boord van deze cruiser is het ingetogen chic dat de gasten omhelst. Een schoonheid achter de balie overhandigt de key van een suite en bekommert zich over de bagage. Verrast door de etiquette worden gasten langs interieur van een buitengewoon hoog afwerkingsniveau – Willemsen Interieurbouw-label – naar de cabin begeleid. Hun eigen ‘oase’ op dit schip!
Licht en klimaat bedienbaar op één display is een gadget van Van Tiem Elektro, hoewel het fruit en de gekoelde champagne als welkomstcadeau ook zonder licht zichtbaar zijn. Een grootbeeld geeft boordinfo en tv wereldwijd. Natuurlijk een verkwikkende springbox en schuifdeuren naar het balkon, niks ‘Frans’ maar ruim met echt teakdek en stoelen die niet alleen comfort uitstralen maar het ook bezitten.
De badkamer is in één woord weldadig. Om de achterblijvers te laten meegenieten, ligt er een Apple op het bureau met een ‘draadje’ naar telecommunicatie ofwel het internet boardsysteem van BSS ICT, snelweg naar de rest van de wereld voor de 156 passagiers en 55 bemanningsleden.
Met een hoeveelheid van 80 GB aan data per dag laten ze het thuisfront weten dat een goed schip in evenwicht is ‘tussen binnen en buiten’, maar natuurlijk googelen ze ook even hoe de Dow Jones erbij staat. ICT overstijgt de brandstofkosten van het schip.
Wit geaderd marmer
De weg naar een verfrissing aan de bar leidt over wit geaderd marmer in de entree, de lounge is vol sfeer, de harmonie in uitvoering een sauna voor de geest. Marian is ambitieus om met meubels een symbiose van functie en decor te bewerkstelligen.
Daarnaast is er meubilair van Baan Meubelen: met een tijdloos karakter voorzien van optimale zitvorm. Het staat stevig op zijn poten, heeft een hoogstaande kwaliteit met duurzame stoffering die als een kameleon flirt met de omgeving.
Maar genoeg… Een schip is om te varen. Op naar de fraaie stuurhut, langs het zwembad. Overigens zit het schip ook nog eens als een jacht in de lak. Een pluim voor de bemanning!
Achter de schermen is het muisstil. Hier isoleert en minimaliseert Rubber Design de vibratie van de door Pon geleverde Caterpillar-motoren en Veth Z-drives. Overigens zorgt een Veth Compact Jet van 3 meter doorsnee en 700 pk in het voorschip dat bij een eventuele calamiteit in de achtermachinekamer, snelheid en sturing worden gecontinueerd en er kan worden afgemeerd. Overeenkomstig de nieuwe regels van Lloyds Register worden cruiseschepen eerst bij complete inrichting op stabiliteit berekent.
AmaWaterways
“‘Ama’ is afgeleid van het Latijnse begrip voor ‘liefde’, een gevoel dat is verweven in elk aspect van onze cruises. Passie in onze brandstof voor detail, innovatie, cultuur en daarbij hebben gasten de hoogste prioriteit”, zo staat te lezen in de prospectus van AmaWaterways.
Je vaart langs de Lorelei en het rijke erfgoed aan wijngebieden, voorbij eeuwenoude kastelen waarin schrijvers, dichters en kunstenaars hun inspiratie vonden. Je bent één met de rivier, schepen en steden. Soms fiets je zomaar eens de stad in of verdwaal je in pittoreske dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. Straks weer naar boord voor de culinaire verrassing, jouw hotel ligt langs de oever, morgen weer een ander avontuur.
Je loopt er aan dek, maar eveneens in de wolken!
Emotie en beleving
Op grond van enquêtes onder 1.300 Amerikaanse reisbureaus worden Rijn-Donau-cruises almaar populairder. Ook al staat de Caribean experience als in beton gegoten op 1, de Rhine-Donaucruise is nummer 2! Amsterdam-Boedapest geeft dan ook een fascinerende impressie van Europa.
“Bij AmaWaterways draait het om net iets meer dan voldoen aan de steeds toenemende en vanzelfsprekende verwachtingen van de gasten. De bedrijfsfilosofie gaat, met emotie en beleving, een paar stappen verder dan vanzelfsprekend”, aldus Koert en Marian.
Het is niet mis wat er tot stand is gekomen; applaus voor elke meter!