- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAllianz slaat alarm om groeiend aantal scheepsbranden

Allianz slaat alarm om groeiend aantal scheepsbranden

- Advertentie -

Delen

Het aantal branden aan boord van zeeschepen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Vorige week deden zich er weer twee voor: op het roroschip Felicity Ace dat in de Atlantische Oceaan in brand vloog terwijl het duizenden auto’s vervoerde en de brand op de passagiersveerboot Euroferry Olympia voor de kust van Griekenland.

Ze bevestigen de analyse van het jaarlijkse Safety & Shipping Review-rapport van verzekeraars Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). “Alleen al in 2019 was er een recordaantal van 40 ladinggerelateerde brandincidenten, of één per 10 dagen.”

Zorgen

“De scheepvaartsector heeft de veiligheid de afgelopen tien jaar aanzienlijk zien verbeteren, met het aantal totale verliezen nu op een recordlaagte”, zegt kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS.

“Branden op autoschepen, roll-on roll-off veerboten, containerschepen en andere schepen blijven echter tot de grootste zorgen voor de sector behoren, zoals blijkt uit de recente stijging van het aantal incidenten.”

Roro-schepen

“Met name roro- en autoschepen kunnen, meer dan andere schepen, blootgesteld zijn aan brand- en stabiliteitsproblemen”, aldus Khanna, die daarom meer aandacht voor risicobeheer vraagt. “Om het vervoer van auto’s te vergemakkelijken zijn de interne ruimtes niet in aparte secties verdeeld zoals bij andere vrachtschepen. Het ontbreken van interne schotten kan een negatief effect hebben op de brandveiligheid en een kleine brand in één voertuig of batterij kan zeer snel uit de hand lopen.”

De voertuigen zijn ook niet eenvoudig toegankelijk zodra het laden is voltooid. De grote hoeveelheid lucht in de open laaddekken zorgt voor toevoer van zuurstof bij brand.

Brand in containers

Containerschipbranden beginnen vaak in containers. Bijvoorbeeld door het niet of verkeerd aangeven van gevaarlijke ladingen, zoals chemicaliën en batterijen. AGCS geeft aan dat wanneer de containers verkeerd worden aangegeven, ze mogelijk verkeerd worden verpakt en aan boord gestouwd, wat tot ontbranding kan leiden en/of detectie en brandbestrijding kan bemoeilijken.

Hoe groter het aantal containers aan boord, hoe groter de kans dat ten minste één ervan ontbrandt en een brand veroorzaakt, en hoe moeilijker het is die brand onder controle te krijgen en te blussen.

“Een andere factor is de branddetectie- en brandbestrijdingscapaciteit in verhouding tot de grootte van het schip. Schepen worden elk jaar groter en bij grote incidenten is gebleken dat branden gemakkelijk uit de hand kunnen lopen en ertoe kunnen leiden dat de bemanning het schip om veiligheidsredenen verlaat, waardoor de omvang van het uiteindelijke verlies toeneemt. Men is zich steeds meer bewust van dit probleem, maar het is nog steeds een groot probleem.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -