‘Het ledenverlies van de laatste jaren moet gekeerd worden.’ Met deze opmerking begon Peter de Jonge, voorzitter van Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht, zijn toespraak tijdens de jaarvergadering van eind december. ‘Alleen samen staan schippers sterk.’
De discussie rond de vorming van de nieuwe brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland en de nog steeds voortdurende financiële crisis verdelen de leden. ‘Krachten bundelen voor een betere belangenbehartiging is belangrijk’, stelde De Jong. ‘Hoe meer ondernemers wij vertegenwoordigen, des te sterker klinkt onze stem. Wij moeten er samen de schouders onder zetten en BLN groot en sterk maken.’
Afdelingsvoorzitter Peter de jonge. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)
Net als De Jonge benadrukt ook Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Schuttevaer, het nut van samenwerking. Hij gaf in een lezing aan dat BLN ook op de Europese overheid invloed kan uitoefenen.
Gesprekspartner
‘In mijn nieuwe 3-jarige periode als voorzitter hoop ik een verandering teweeg te brengen’, vervolgde De Jonge. ‘Rond 2008 hadden wij in Utrecht 195 leden. Nu is dat aantal gedaald tot 136 en ook dit jaar heeft bijna 10 procent van de leden opgezegd. Dit kan niet zo doorgaan. Als wij klein blijven, zien organisaties als RWS ons niet langer als serieuze gesprekspartner. Dat is nu al het geval. Ik merk een gebrek aan communicatie met en oplossende antwoorden van RWS Midden-Nederland. Voor het eerst in mijn negen jaar als voorzitter ontbreekt deze afdeling van RWS op onze jaarvergadering. Wij weten niet eens meer wie waar zit en met wie onze gesprekspartners zijn bij Midden-Nederland.’
De schippers ervaren bij Rijkswaterstaat in het algemeen een gebrek aan communicatie. ‘Van meldingen via 0800 horen en zien wij vaak niets meer terug. Schippers stellen dat bij de 0800-lijnen geen mensen zijn met kennis van de maritieme wereld.’ De aanwezige leden beaamden dit. ‘Ik heb wel tachtig telefoontjes gepleegd en kreeg niet één keer antwoord’, stelde Loui Hartmans van ms Barco.
Bezuinigingen
Anne Ruth Scheijgrond, bij Koninklijke Schuttevaer regiocoördinator voor Centraal- en Midden-Nederland, heeft wel positieve ervaringen met Rijkswaterstaat Oost-Nederland, de afdeling die wel vertegenwoordigd was op de vergadering. ‘Ik heb contact met de juiste mensen en samen hebben wij goede resultaten behaald. De bediening van Sluis Delden en Hengelo wordt uitgebreid naar een 24-uursdienst. Samen met het bedrijfsleven en RWS zijn wij in gesprek om de faciliteiten te verbeteren. En de derde Beatrixkolk komt er. Ook heeft het eerste schip een vergoeding gehad voor vastliggen achter Sluis Eefden.’
Maar bezuinigingen bij de overheid zullen ook hier merkbaar worden. ‘Remmingen worden buispalen, remmingen worden bij vervanging ingekort, loopbruggen vervallen als dat mogelijk is en de bediening van bruggen en sluizen wordt teruggebracht.’
Lees voor ene uitgebrieder verslag De Binnenvaartkrant van 7 januari 2014.
(Evert Bruinekool)