- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAlarm: Kaub onder de veertig centimeter

Alarm: Kaub onder de veertig centimeter

- Advertentie -

Delen

Bij een waterstand bij de Kauber Pegel van minder dan 40 centimeter begint zelfs de grootste binnenvaartoptimist zich achter de oren te krabben. De afgelopen dagen klinkt het steeds vaker dat dit weekend de scheepvaart op de Midden-Rijn stil zal worden gelegd.

Kaub stond afgelopen vrijdagmiddag op 42 centimeter en de tendens is nog steeds dalend. Toch wordt er nog gevaren. Met name grotere schepen hebben veel last van het lage water. Ook de containervaart. Contargo wierp vrijdagmiddag de handdoek in de ring en stopt met de vaart naar de Boven-Rijn, of zoals het persbericht stelt: tussen Bonne en Bazel. Contargo meldt daarin dat het een deel van de containers nu via het spoor zal vervoeren, maar de spoorcapaciteit is beperkt. Verladers kunnen volgens contargo die kosten voor de vertraging niet op het bedrijf verhalen, omdat de vervoerder beneden een bepaalde waterstand niet meer verantwoordelijk is voor de vertraging.

Of de scheepvaart geheel zal worden stilgelegd was vrijdagmiddag nog niet duidelijk. Volgens het Duitse Instituut voor Hydrologie (BfG) kunnen binnenschepen de Midden-Rijn passeren tot een waterpeil tussen 30 en 35 centimeter op de Kauber Pegel. Voorspellingen voor begin volgende week gaan uit van waterstanden tot 33 centimeter. Hans-Heinrich Witte verklaarde in de Frankfurter Allgemeine vrijdag 12 augustus dat het in theorie mogelijk is dat de Rijn wordt gestremd, maar dat het niet vaststaat dat dit gebeurt.

Uit voorzorg vervoert Chemiebedrijf BASF al meer goederen over het spoor en zet binnenschepen in met minder diepgang. De productie daar kan doorgaan, maar tegenover persagentschap Bloomberg stelde BASF dat ze niet uitsluiten dat er de volgende weken in sommige fabrieken minder zal worden geproduceerd.

Stroomproducent Uniper zei donderdag 11 augustus dat het niet in staat is om voldoende kolen aan te voeren per trein om voor een langere periode op volle capaciteit te kunnen draaien. In september dreigt de productie in de Staudinger-5-centrale daarom beperkt te worden.

Staalconcern Thyssenkrupp heeft een crisisteam ingesteld dat zich permanent bezighoudt met de aanvoer van grondstoffen over de Rijn. Maar de staalproducenten in het Ruhrgebied krijgen wellicht uit onverwachte hoek hulp. Nautisch-technisch specialist bij KBN, Leny van Toorenburg merkte vrijdagmiddag bij Studio Schuttevaer op dat er meer capaciteit vrijkomt voor de Beneden-Rijn als niet meer naar de Boven-Rijn kan worden gevaren.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -