- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAkkoord over grote sluis Terneuzen

Akkoord over grote sluis Terneuzen

- Advertentie -

Delen

Nederland en Vlaanderen zijn het eens over een nieuwe, grotere zeesluis bij Terneuzen. Maandag 19 maart bereikten minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (Mobiliteit en Openbare werken) een akkoord over de financiering. De nieuwe sluis verbetert de toegang tot de haven van Gent en zorgt voor een vlottere doortocht van binnenvaartschepen tussen Nederland, België en Frankrijk.

De huidige sluizen zijn te klein geworden voor de grootste schepen. (archieffoto MG Redacties)

De aanleg van de sluis kost naar verwachting 930 miljoen euro. De kosten voor het onderhoud voor dertig jaar bedragen 75 miljoen euro. Nederland betaalt 141,9 miljoen euro; Vlaanderen de rest. Van de Nederlandse bijdrage neemt de Zeeuwse regio 10 miljoen euro voor zijn rekening.

Grote zeesluis
Eerder bereikten Vlaanderen en Nederland al overeenstemming over de grootte van de sluis: 427 meter lang, 55 meter breed en een diepgang van 16 meter. Door de aanleg van deze grote zeesluis wordt de haven van Gent bereikbaar voor de grootste zeeschepen en wordt een belangrijk capaciteitsknelpunt voor de binnenvaart opgelost. De sluis zorgt voor kortere wachttijden voor schippers. Ook zou de grote sluis voor een impuls zorgen voor de regionale economie, met name in de Kanaalzone.

Het Kanaal van Gent naar Terneuzen is 32 kilometer lang. 16,6 kilometer hiervan ligt op Nederlands grondgebied, van Sas van Gent tot aan de Westerschelde bij Terneuzen. Het kanaal is een hoofdvaarweg voor de scheepvaart. In 2011 maakten 70.000 schepen gebruik van de sluis bij Terneuzen.

Door de keuze voor een grote zeesluis zijn er op termijn extra kosten voor aanpassingen van het kanaal, tunnel en bruggen. Deze extra kosten komen voor rekening van Vlaanderen, maar Nederland draagt er aan bij; maximaal 150 miljoen euro. De betaling zal uiterlijk plaatsvinden bij de ingebruikname van de sluis.
Voor de planuitwerkingsfase wordt een beroep gedaan op Europese co-financiering (TEN-T). Vlaanderen neemt het initiatief voor deze subsidieaanvraag. De bijdrage van Europa betreft maximaal 40 procent van de projectkosten.

Planning
Nu beide bewindslieden het akkoord hebben gesloten, zal die planuitwerkingsfase op korte termijn starten. Parallel hieraan werken Vlaanderen en Nederland de gemaakte afspraken verder uit in een verdrag. Na afronding van de planuitwerkingsfase, die twee tot drie jaar in beslag neemt, volgt de aanbesteding. Na een bouwtijd van vier tot vijf jaar kan de sluis rond 2021 gereed zijn.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -