In Duitsland is de bouw van de nieuwe sluizen Rodde en Venhus in het Dortmund-Eems-kanaal officieel van start gegaan. De Duitse bondsregering investeert 630 miljoen euro in onderhoud en uitbreiding van het kanaal.
Daarbij zullen de vijf sluizen in het noordelijke gedeelte van het kanaal – tussen Bergeshövede en Papenburg – zo snel mogelijk worden vernieuwd, zodat ook hier grote binnenschepen kunnen varen. Op het zuidelijke gedeelte tussen Dortmund en de aansluiting op het Mittellandkanaal is dat al mogelijk.
De sluis Rodde ligt in Noordrijn-Westfalen (NRW), die van Venhus in Nedersaksen. Beide deelstaten willen meer goederen van de weg naar de vaarwegen overhevelen. In NRW wil men via een Actieplan Vaarwegen sneller kunnen doorpakken bij het vernieuwen van de vaarweginfrastructuur.
Standaardisatie
De Duitse vaarwegbeheerder zet bij de nieuw- en ombouw van sluizen zoveel mogelijk in op standaardisatie. Dit maakt de planning minder complex en het onderhoud eenvoudiger. “We versnellen hierdoor ook de realisatie van grote projecten.”
Op het gehele Dortmund-Eems-kanaal kunnen in de toekomst binnenschepen tot 135 meter varen. Naast de sluizen in Rodde en Venhus wordt op dit moment de sluis Gleesen vernieuwd. In Bevergern en Hesselte gaat de nieuwbouw binnenkort van start. Het hele project moet in 2033 afgerond zijn.