Aftellen voor Deurganckdoksluis

0

De enorme graffititekening op een van de kolkwanden van de Deurganckdoksluis is klaar. Kunstenaar Cazn had in totaal tien weken nodig om het werk van 300 meter breedte en 9 meter hoogte te voltooien. Nu is het aftellen echt begonnen: 27 april begint het proces om de nieuwe sluis te vullen met water.

De tekening die Cazn maakte voor de sluis, begint met een woestenij, gevolgd door vogels in een reservaat, waarna kleurrijke vissen, haaien, een zeemeermin, Neptunus en schepen in de haven op de kolkmuur verschijnen. De tekening zal zichtbaar blijven vanuit de controletoren, al zal ze soms deels onder water verdwijnen, afhankelijk van het getij.

 

(foto's Patrick Vanhopplinus/MOW)
(foto’s Patrick Vanhopplinus/MOW)

Vullen

Om de nieuwe sluis vol water te zetten gebruikt Havenbedrijf Antwerpen een hevel met drie leidingen (twee hevelleidingen en een pompleiding) die een verbinding maken tussen het Waaslandkanaal en de te vullen kolk. Zolang het waterniveau in het Waaslandkanaal hoger staat dan in de sluis, kan de hevel blijven stromen.

Bij opstarten worden vacuümpompen ingezet om water uit het kanaal op te zuigen tot op het hoogste punt. Het afwaartse gedeelte van de leiding wordt ondertussen afgesloten met een schuifafsluiter. Door het drukverschil zal water beginnen stromen door de leiding. Zodra de stroming op gang is, vermindert de druk in het hoogste punt van de leiding. Vanaf dat moment kunnen de vacuümpompen worden uitgezet en zal het water continu blijven stromen – zonder pompactiviteit – tot dat het waterniveau aan beide kanten gelijk is.

 

PAT_7348Voldoende debiet

Naar schatting 80 procent van het te realiseren volume zal kunnen geheveld worden zonder rendementsverlies. Voor de overige 20 procent wordt een pomp bijgeschakeld bovenop de lopende hevels.

Om voldoende hoog debiet te kunnen garanderen, worden twee parallelle hevelsystemen aangelegd. Het gemiddelde debiet dat gegenereerd wordt door de hevel, en later aangevuld door de pomp, bedraagt ongeveer 10.000 m³ per uur. Na zeven dagen is de sluiskolk gevuld met water.

 

Sluisdeuren invaren

Eind mei, begin juni arriveert het schip Zhen Hua 15 in de Antwerpse haven. Dat schip brengt vier sluisdeuren, bijhorende rolwagens, twee gemengde spoorwegbruggen en de afsluitcaisson. Na een zeereis van acht weken maakt het schip zijn opwachting in het Deurganckdok. Het zal daar in twee weken worden gelost. Vervolgens kost het invaren van de sluisdeuren ook nog minstens twee weken.

 

Panorama schilderij

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.