“Het gaat weer beter met de binnenvaart. Na een aantal jaar van dalende volumes en tarieven, lijkt de overcapaciteit langzaam maar zeker af te nemen.” Dat schrijft ABN AMRO deze week in zijn Prognoses Transport & Logistiek, een periodiek verschijnende sectoranalyse. Voor 2016 rekent de bank met een groei van 1,5% en voor 2017 met 2%.
In 2016 groeien de volumes bij de verschillende sectoren, zoals bouw, industrie en detailhandel. Hier zal de transportsector van profiteren, voorspelt ABN AMRO. Zo heeft het wegvervoer vooral voordeel van de hogere bouwproductie, terwijl de binnenvaart profijt trekt van de hogere vraag naar olie.
Omzetboost door laag water
De economen van de bank zien verbetering in de binnenvaart. “Wel vielen de volumes in 2015 voor de droge lading tegen. De kwakkelende staalindustrie en de afnemende vraag van energiekolen in Duitsland zorgden voor een lagere droge bulk overslag in de Rotterdamse haven en tevens lagere vervoersvolumes voor de droge ladingvaart.”
In het derde kwartaal van 2015 bood het lage water soelaas: de capaciteit nam af, waardoor de tarieven flink stegen. Hierdoor groeide de omzet in die periode met bijna 10%.
De schommelende olieprijs zorgde voor hogere vervoersvolumes voor de tankvaart. “Ook nam hier de capaciteit licht af door het uitfaseren van een aantal enkelwandige tankers. Dit verlichtte de tariefdruk enigszins. Bij een volatiele olieprijs zal ook de tankvaart ook nog in 2016 blijven profiteren van een toenemende vraag.”
Kustvaart
De kustvaart heeft het moeilijker. In de eerste maanden van 2015 daalden de tarieven. “Een oorzaak daarvan is de overcapaciteit in de sector, waardoor ondanks hogere volumes de tarieven alsnog licht daalden.” Voor 2016 verwacht ABN AMRO een groei van de kustvaartvolumes die in lijn ligt met de groei van de eurozone: 1,5%.