- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMersey Endurance: wat zullen ze daar opkijken

Mersey Endurance: wat zullen ze daar opkijken

- Advertentie -

Delen

De naam van Liverpool heeft wereldwijd een sterke marktwaarde en is gekoppeld aan veel zaken. De een roept meteen de namen van Everton FC en Liverpool FC terwijl de ander Liverpool koppelt aan The Beatles en alle anderen die met hen in de stroom van de Merseybeat de wereld veroverden. De Mersey stroomt nog steeds langs Liverpool; deze grootste haven van de Britse westkust ontvangt er jaarlijks 15.000 schepen. 

(foto’s Hans Heiligers)

De haven speelt een hoofdrol in het goederenvervoer tussen Groot-Brittannië en Ierland. Daarnaast is Liverpool ook nog eens de grootste toegangspoort voor granen en diervoeders. Het overige ladingaanbod is divers: steenkool, ruwe olie voor de raffinaderijen in Cheshire, cacao, staal, aluminium, koper, chemiecaliën en stukgoed. Via de bestaande faciliteiten worden jaarlijks 700.000 containers afgehandeld en wanneer de tweede containerhaven gereed is loopt de capaciteit op tot 1.500.000 TEU. (voor de vergelijking: Rotterdam doet ruim 10.000.000 TEU)
Verder zorgen cruiseschepen voor veel toeristen die zich niet alleen vermaken in het oude centrum maar ook bij de voorheen verpauperde dokken langs de Mersey die een metamorfose ondergingen en daardoor eveneens erg in trek zijn bij toeristen. Het bekendste is het Albertdock dat is omgetoverd tot een combinatie van winkels, restaurants, voor het uitgaan zijn er veel clubs. Verder is er een mix van cultuur die varieert van het met awards bekroonde Beatles Museum, waar je een complete tour maakt, tot het Merseyside Maritiem Museum. Alle kades zijn royaal gestoffeerd met terrassen en op zomerse dagen doet de omgeving niet onder voor een mediterrane havenplaats.

Henty Oil
En onder de binnenkomende schepen hebben we nog niet eens de grote veerdiensten vermeld. Het is Brian Reed die ons als engineer ship intendant van Henty Oil Ltd deze aanvulling geeft. Zowel daar als bij alle andere schepen heeft zijn werkgever al meer dan een kwart eeuw de bunkers verzorgd. Henty Oil heeft in Liverpool een eigen terminal met een voorraad die goed is voor 30 miljoen liter. Hun klanten bedienen ze met tanktrailers over de weg, met bunkertankers op de Mersey en ook met een coaster.

 

Binnenkort gaat één van hun bunkertankers na 35 jaar trouwe dienst met pensioen en tegen de achtergrond dat de zaken en volumes nog steeds verder toenemen en uitbreiden, vormde dat de reden dat er vorig jaar door Henty Oil contact werd gelegd met VEKA in Werkendam.

Tsjechië
Het vaargebied en de omstandigheden waaronder in Liverpool moet worden geladen en gelost werd uitgebreid doorgenomen en resulteerde in een overeenkomst voor de levering van een type C-tanker. Het casco is onder Lloyds-klasse gebouwd op de Chvaletice-werf van VEKA in Tsjechië en kreeg een maatvoering van 86.00 x 9.60 x 4.68 meter. De zeven tanks zijn gecoat en ingericht voor vervoer van zowel stookolie als gasolie.
In het voorschip zagen we de grote ketel van Heatmaster al staan. EPS leverde twee zware pompen voor de stookolie; daarnaast zijn er nog drie andere pompen opgesteld. Er is tegemoet gekomen aan de uitkomst van de wensen van de opdrachtgever en dat is de reden dat de bunkergiek een plaats kreeg tussen tank 1 en 2.

Het schip ligt al enkele weken gereed in de Biesboschhaven. Strak afgelakt in Henty’s blauw-witte company-kleuren: dat steekt in Liverpool goed af bij die yellow submarine. In overleg met Lloyds wordt het schip zeeklaar gemaakt voor de sleepreis naar Engeland. Wat zullen ze daar opkijken als dit raspaardje vanaf zee de Mersey wordt binnengebracht. Ze kreeg in Werkendam alle kwaliteiten mee om de naam Mersey Endurance te gaan waarmaken.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -